Je to nečekané pokračování již mnohokrát nastolené otázky „Co dál s honosnou divadelní budovou u nádraží“. Ačkoli až dosud ministerstvo prosazovalo plán razantních úspor a mluvilo se o spojování SOP s Národním divadlem, nyní Besser prohlásil, že v žádném případě o takovém sloučení neuvažuje. Peníze vložené do rekonstrukce se prý dlouhodobě několikanásobně vrátí. Komu?
SOP má podle ministerstva zůstat příspěvkovou organizací ministerstva kultury. Výběrové řízení na nového ředitele má být ovšem vypsáno až po skončení rekonstrukce – v operně civilizovaných zemích přitom dobře vědí, že taková rozhodnutí je třeba řešit s několikaletým předstihem. Na dosavadní klopotná jednání s hlavním městem Prahou o podílu na provozu SOP či dokonce jejím převzetí jako by se zapomnělo. Přitom právě komplexnější pohled na „živou kulturu“ v Praze nejen ve spojitosti s Národním divadlem, ale i s karlínskou operetou, orchestry a dalšími divadly může otevřít efektivní řešení. Vyžaduje věcnou analýzu založenou na uměleckých, ekonomických, ale i šířeji kulturně státních záměrech včetně zřizovatelské formy. Ministerstvo ovšem zatím úzkostlivě tají materiál o transformaci pražské opery, který zadalo Josefu Hermanovi.
Detailní plán rekonstrukce zatím není znám a uváděné finanční částky na rekonstrukci budí pochybnosti o skutečných záměrech ministerstva. Nehledě na zjevnou absenci promyšleného plánu dalšího postupu.
O autorovi| HELENA HAVLÍKOVÁ, Autorka je operní kritička