Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Co s budovou u nádraží?

Česko

Při pohledu zvenčí budova Státní opery (SOP) setrvává ve své monumentálnosti, zdánlivě netečné vůči poryvům doby. Divadlo bylo v roce 1888 otevřeno jako pražská německá scéna a přes bouře proměn souborů a názvů své divadelní poslání nepřetržitě plnilo 122 let – zatím. První ředitel tehdejšího Nového německého divadla Angelo Neumann zemřel právě před sto lety a důvodů, proč si jeho osobnost připomenout, není málo. Na přelomu 19. a 20. století výrazně formoval nejen pražský, ale i středoevropský operní život a dokázal také vybalancovat koexistenci s Národním divadlem, což je rovněž inspirující. Oslavy vyvrcholily koncertem, jehož program postihl hlavní pilíře Neumannovy éry a prezentoval současnou kondici souboru pod taktovkou v té chvíli ještě ředitele Olivera Dohnányiho. První půle koncertu tak patřila Richardu Wagnerovi, jehož opery Neumann v Praze soustavně uváděl. Dnes je to bohužel pro orchestr a sbor SOP úkol na hranici současných možností, pro Andu-Louisu Bogzu ovšem příležitostí pro uplatnění plného hutného sopránu. Z další dramaturgické dominanty – italského verismu – zazněly části z Leoncavallových Komediantů, v nichž vedle Svatopluka Sema zářila jako sólistka především Christina Vasileva. Orchestr se blýskl především v brilantně zahrané Rossiniho předehře Viléma Tella a sbor alespoň ve Verdiho Trubadúrovi. Náhle objevené miliony Jen čtyři dny po slavnostní Poctě se situace Státní opery dramaticky proměnila. Ministerstvo kultury v době všeobecného šetření náhle „objevilo“ miliony na rekonstrukci a hodlá s ní začít tak akutně a vehementně, že divadlo uzavře a „bude třeba důkladně zvážit kroky i směrem k zaměstnancům“. Podle ministra Bessera „stát v prvé řadě dá vydělat firmám a lidem, kteří se na rekonstrukci budou podílet“. A dosavadní ředitel SOP, dirigent Oliver Dohnányi, který sotva stihl deklarovat své záměry, na svůj post ze dne na den rezignoval. Údajně pod nátlakem, neboť nechce asistovat u likvidace. Prý by byl stejně odvolán. Divadlo zatím provizorně povede manažer opery Radim Dolanský.

Je to nečekané pokračování již mnohokrát nastolené otázky „Co dál s honosnou divadelní budovou u nádraží“. Ačkoli až dosud ministerstvo prosazovalo plán razantních úspor a mluvilo se o spojování SOP s Národním divadlem, nyní Besser prohlásil, že v žádném případě o takovém sloučení neuvažuje. Peníze vložené do rekonstrukce se prý dlouhodobě několikanásobně vrátí. Komu?

SOP má podle ministerstva zůstat příspěvkovou organizací ministerstva kultury. Výběrové řízení na nového ředitele má být ovšem vypsáno až po skončení rekonstrukce – v operně civilizovaných zemích přitom dobře vědí, že taková rozhodnutí je třeba řešit s několikaletým předstihem. Na dosavadní klopotná jednání s hlavním městem Prahou o podílu na provozu SOP či dokonce jejím převzetí jako by se zapomnělo. Přitom právě komplexnější pohled na „živou kulturu“ v Praze nejen ve spojitosti s Národním divadlem, ale i s karlínskou operetou, orchestry a dalšími divadly může otevřít efektivní řešení. Vyžaduje věcnou analýzu založenou na uměleckých, ekonomických, ale i šířeji kulturně státních záměrech včetně zřizovatelské formy. Ministerstvo ovšem zatím úzkostlivě tají materiál o transformaci pražské opery, který zadalo Josefu Hermanovi.

Detailní plán rekonstrukce zatím není znám a uváděné finanční částky na rekonstrukci budí pochybnosti o skutečných záměrech ministerstva. Nehledě na zjevnou absenci promyšleného plánu dalšího postupu.

O autorovi| HELENA HAVLÍKOVÁ, Autorka je operní kritička

Autor: