V Moravskoslezském kraji, kde na podzim a v zimě jsou vysoko překračovány limity koncentrací prašných částic, nadále přetrvává problém s kvalitou ovzduší. V zapeklité situaci vyvstává problém, co s prachem dělat. Jedna z mnoha směrnic EU zpřísnila limity na hodnoty polétavého prachu v ovzduší. Polétavý prach, hygienicky závažná škodlivina, se dělí na hrubé částice odlučované elektrofiltry a drobné mikronové částice, pro které zatím není účinné technické řešení jejich zachycování. Přes řadu upozorňování si poslušní a ideologicky zanícení vyjednávači ČR nevyjednali žádné přechodné období.
Navrhované řešení vypracované za ještě ideologického ministerstva životního prostředí v novele zákona o ovzduší, spočívající v kontrole domácích topenišť, šlo zcela mimo realitu. Průkaznost spalování nežádoucích paliv by bylo nutné dokázat pouze finančně náročným měřením. Nejsou však žádné limity omezující spalování v rodinných domcích a určitě nemohou být vyhlášeny. Kontrola kotlů v bytech je značně problematická z hlediska Listiny práv a svobod. Vizuální kontrola papírky na měření tmavého kouře je hrubě orientační a nic nevyřeší. Rovněž tak zónování vjezdů motorových vozidel projíždějících ve městech obyvatelům nepomohou. Pouze přenáší celkové emise z motorových vozidel zpětně do jiných ulic. Kraj byl proto nucen podat žalobu na stát, zastoupený ministerstvy životního prostředí a dopravy, pro nečinnost.
Současná vláda je nyní postavena před těžký úkol. Pokud bude odvaha něco zásadního rozhodnout a Ostravsku významněji pomoci, nabízejí se tři možné způsoby. Předně vymyslet a instalovat nové technologie do odlučování exhalací u velkých podniků za miliardy korun. Ty všude chybí. Další významnou možností je garantovaná a dlouhodobá energetická politika a účast státu i při smysluplných dotacích na přechod domácností a průmyslu v regionu na topení elektřinou. K projektu by přispěla výstavba nového jaderného zdroje s využitím vznikajícího tepla v nejbližším časovém intervalu. Lze tak reálně zlevnit energii na cenově výhodnou úroveň. Pokud nemá jít o smyšlenou utopii, která může být k smíchu, je především zapotřebí urychleně změnit řadu zákonů.
Konečně třetí možnost, která je však spojena s tragickými dopady na příjmy státního rozpočtu a nezaměstnanost, jsou diskutabilní opatření zastavit výrobu v průmyslových hutních a energetických podnicích nebo ji přemístit do rozvojových zemí. To se neodváží žádný rozumný orgán ani navrhovat.
O autorovi| Jiří Hanzlíček, bývalý poradce ministrů průmyslu a obchodu