* LN Už jste si novou desku In Rainbows stáhl?
Ano.
* LN Zaplatil jste za ni, nebo jste si ji stáhl zdarma?
Objednal jsem si fyzický originál, k tomu je download zdarma.
* LN Proč myslíte, že Radiohead postupují s jejím prodejem takhle?
Vždycky rádi experimentovali. A tohle je svým způsobem pionýrský čin. Kdo, když ne oni? Dalším krokem bude nejspíš dohoda s gramofirmou o distribuci fyzického nosiče na předvánočním trhu.
* LN V čem je jejich pozice na trhu výjimečná? Fungoval by takový postup i u jiných interpretů?
Gloriola experimentátorů, respekt, zástupy věrných fanoušků s dokonalou znalostí internetového prostředí a progresivním myšlením, navíc natěšených na novou nahrávku. Cejch těch správných kluků, co jsou pořád ještě trendy, zvučné jméno, a tedy jistota, že bude jejich úmysl dostatečně medializován, to je ideální kombinace. Dá se říct, že jsou podobné vizionářské kroky od nich přímo očekávány. Podobně by to snad mohlo zafungovat jen s Björk nebo Sigur Ros. Nikdo další mě nenapadá.
* LN Jedná se podle vás o revoluci, která změní podobu hudebního průmyslu?
Hudební průmysl tak, jak jsme ho znali, přestává existovat. To, co udělali Radiohead, je jen součástí revoluce. Prince vydal album jako přílohu novin, Madonna odchází od gramofirmy a vydá desku u koncertní agentury. Podstatnější ale je, že hudba mění svoji funkci. Je z ní spíš módní doplněk, nápis na tričku, který vyjadřuje příslušnost svého nositele k nějaké komunitě. Řekni, jakou melodii máš jako zvonění v mobilu, a já ti řeknu, kdo jsi. Tvář hudebního průmyslu mění mnohem víc sami posluchači, kteří hudbu už jen konzumují.
* LN Přineslo to nějakou změnu, kterou podle vás pocítíme i v Česku?
Malý trh má mnohem větší sklony chovat se konzervativně. Nemá sílu dostatečně rychle reagovat a přijímat takové kroky. Nicméně časem se to projevit musí. Neodvažuju se ale odhadnout jak a kdy...
* LN Napadlo vás nebo některé z kolegů, že si pomalu začnete hledat jinou práci?
Ta otázka je všudypřítomná už od chvíle, kdy jsme v roce 2003 prodali mizivé množství, snad osm set kusů, alba Think Tank od Blur. Tenkrát mi asi definitivně došlo, kde to jednou skončí. Na druhou stranu nemusí nutně s koncem cédéček skončit i gramofirma. Stačí, když se včas promění. Jenže s přizpůsobením se budou mít velké firmy asi velký problém. Uvidíme...