Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Co vše zvládnete zařídit po internetu

Česko

Díky přímému bankovnictví můžete se svým účtem nakládat kdykoliv, kdekoliv, a navíc levněji.

Elektronické aplikace dnes umožňují všechny základní operace s účtem.

Využívání internetového bankovnictví má nesporné výhody: můžete se svým účtem nakládat kdykoliv a kdekoliv, máte-li bezpečný počítač a připojení na internet, příkaz k prováděným transakcím stačí přes internet zpravidla zadat později než na pobočce a poplatky za transakce on-line jsou nižší. Za zřízení i využívání internetového bankovnictví navíc většina klientů bank nic extra neplatí, protože jej mají zahrnuté v balíčku k účtu. Pokud byste přece jenom patřili k té menšině, vyjde vás přímé bankovnictví zhruba na 20 až 50 Kč měsíčně.

Internetové bankovnictví umožňuje tři základní operace: kontrolu zůstatků a prohlížení transakční historie, provádění platebních operací včetně jednorázových příkazů, zahraničních plateb, zřizování souhlasu k inkasu i trvalých příkazů a konečně i nastavení zabezpečení účtu, limitů, kódů i zasílání informačních SMS o změně zůstatku.

Mezi trojkou největších bank u nás zobrazuje nejdelší transakční historii ČSOB, a to za posledních 18 měsíců. Klienti České spořitelny si mohou prostřednictvím internetového bankovnictví prostudovat své transakce staré až 13 měsíců, u Komerční banky je to 9 měsíců. Všechny velké banky navíc umožňují zobrazení stavů a nastavení i dalších účtů na vaše jméno -například těch spořicích nebo úvěrových. Dohledat můžete i informace o vydaných debetních a kreditních kartách, případně i stavu účtu ke stavebnímu spoření.

Co se týče transakcí, internetové bankovnictví umožňuje provedení všech nejběžnějších platebních operací, a to navíc rychleji a levněji, než je tomu v případě osobního zadání na pobočce banky.

Třeba Komerční banka si za příkaz k úhradě zadaný prostřednictvím internetového bankovnictví naúčtuje 4 Kč, zatímco na pobočce byste za stejný úkon zaplatili 20 Kč. Podobně i ostatní banky transakce zadané on-line cenově zvýhodňují, aby u svých klientů podpořili užívání kanálů přímého bankovnictví na úkor návštěvy pobočky.

Limity a zůstatkové SMS Zajímavá je možnost nastavení limitů a zůstatkových SMS zpráv nebo emailů. Limity omezují maximální výši odchozích transakcí zadaných za jeden den. Prvotní nastavení limitů se provádí při uzavírání smlouvy na pobočce banky. Internetové bankovnictví by následně mělo umožňovat pouze snížení těchto limitů, které mají sloužit k ochraně peněz na vašem účtu. Kdyby se totiž komukoliv podařilo k vašemu účtu po internetu dostat, neměl by mít možnost si zde zvýšit limit a peníze odeslat. Zvýšení limitu banky umožňují pouze po osobní identifikaci klienta.

Zůstatkové SMS jsou zprávy zasílané na zvolené mobilní číslo v případě pohybu na účtu. Protože si za ně některé banky nechávají zaplatit, je možné si nastavit jejich zasílání pouze v případě výraznější změny (abyste neplatili za SMS pokaždé, když vám banka strhne pár korun za naúčtovaný poplatek) nebo se spokojit pouze se zasíláním informačních emailů, ty totiž bývají bezplatné.

***

Zablokovali jste si vstup do internetbankingu. Co teď?

Hesel a číselných kombinací, které si musíme pamatovat, je čím dál tím víc. Od PIN kódů ke kartám a přímému bankovnictví přes hesla do sítě a emailů a aplikací až po telefony, kódy ke dveřím a alarmům. Když navíc vaše internetové bankovnictví žádá pravidelnou změnu hesla a vy dodržujete bezpečnostní zásady a nikam si ho nezapisujete, zapomenete je snadno. Z bezpečnostních důvodů jsou aplikace nastaveny tak, že po třetím neúspěšném pokusu o přihlášení vám internetbanking České spořitelny i ČSOB přístup do aplikace zablokuje.

Česká spořitelna

Umožňuje odblokování služby i telefonicky na lince banky, musíte ale znát požadované bezpečnostní údaje: klientské číslo, původní heslo (které jste obdrželi při zřízení služby) a osmimístný bezpečnostní kód. Pokud jedno z uvedených neznáte, návštěvě pobočky se nevyhnete. Po kontrole identifikačního průkazu vám bude vygenerován bezpečnostní kód, dále vás již procesem odblokování provede zaměstnanec servisní linky.

ČSOB

Pokud je vám zablokován přístup do aplikace, musíte se do banky dostavit osobně. Po ověření identity vám zaměstnanec pobočky vygeneruje nové přihlašovací údaje.

Komerční banka

Pro přístup do aplikace se užívá certifikát, který si můžete v případě jeho ztráty zablokovat vy sami a pro vydání nového navštívit pobočku.

Autor: