130 let

Con Amore Střeženého Parnassu

Česko

Hned čtyři autoři jsou podepsáni pod premiérou Con Amore, nové inscenace Mahenovy činohry Národního divadla Brno, jež je kombinací velkých příběhů lásky tří oper – Toscy, Tristana a Isoldy a Evžena Oněgina.

Zatímco autorský přínos Zdeňka Merty a Stanislava Moši je spíše v oblasti dramaturgické (tzv. spolupráce na scénáři), u Jiřího Šimáčka a Zdenka Plachého (též režiséra inscenace) jde o podíl zásadní: proto nechybíme, když copyright inscenace přiřkneme brněnskému sdružení Střežený Parnass, jehož jsou oba pánové zakladatelé.

Podvratnost a romantika Střežený Parnass si programově zakládá na „klamání tělem“, jež má znejistit diváka ve jménu „subverze, podvratných činů v umění“. V tištěném programu si dokonce provokativně libují, jak všem „pořádně zamotali hlavu svou spoluprací s Danielem Landou“ (zatímco jejich odpůrci mohou právem namítat, zda naopak Daniel Landa nezamotal hlavu jim).

A skutečně, jistá často nepostřehnutelná hranice mezi patetickou vážností a mefistofelskou ironií, daná ostatně už ambivalentním názvem sdružení, patřila odjakživa k charakteristickým znakům a ve šťastných případech i nepopiratelným přednosem jejich poetiky. Jenže jak souvisí podvratnost v umění l. P. 2010 se třemi romantickými příběhy lásky z 19. století? Možná tak, že postavit před diváky dnes, v době totální relativizace všech hodnot a žánrů, tři velké, „nelomené“ a tragické romantické příběhy, jejichž aktéři – milenci – vypadají z hlediska dnešní normy chování jako vyšinutí blázni, je samo o sobě podvratným činem.

Zvláště, když se tvůrcům podařilo vcelku šťastně propojit takřka nemožné: tři odlišné příběhy, z nichž první dva končí tragickou smrtí milenců a třetí neméně tragickým míjením a odsouzením k životu v odloučení. Tím šťastným svorníkem je nejživotnější postava inscenace vypůjčená z Toscy – Scarpia, náčelník policie.

Ten se na rozdíl od opery z útoku Toscy zázračně uzdraví, aby mohl figurovat – na vozíčku i bez (pro to druhé v závěru ovšem chybí čitelná motivace) – v dalších příbězích. Milenci umírají a rozcházejí se, ale zlo v podobě Scarpii je nezničitelné. Scarpia v přesvědčivém, nervním podání Jana Grygara je rozhodně výkonem večera.

Má něco ze zvrhlé goebbelsovské přitažlivosti inteligentního zla, jež bohužel vždy přitažlivé pro slabší nátury. Prototyp mafiána i gurmán života a umění, sebezálibný cynik i milovník opery, o níž neúnavně (občas až nadbytečně) přednáší a hledá bizarní shody mezi operou a policejním výslechem. Je též ovšem i Oněginův parťák v golfu (znuděným Evženem, který tu je bratrem Isoldy, je opět nepřehlédnutelný Petr Halberstadt). Kamaráda z golfu vyseká přece boss z jakéhokoli maléru (Lenský)...

Vybudováno na zradě Ostatní postavy se tu s větším, tu s menším zdarem potýkají s občasnou papírovostí, návodnou popisností a banalitou replik. Táňa k Evženovi: „Jsi úplně jinej, než jsem čekala. Byl jsi otevřeným, citlivej….“ Richard / Tristan – k Ivaně / Isoldě: „Přece nebudeme řešit, kdo za to může… Nikdy bysme na tom, co k sobě cítíme, nemohli vybudovat vztah. Víme oba, že nic hezkého nemůžeme vybudovat na zradě.“ A tak dále.

Představení, aspoň na premiéře, tak občas zoufale volalo po nůžkách a střihu (například paradoxně u scén ve střižně, ale i v baru či v přilepeném závěru, v němž je opilý Evžen shozen ze schodů) – jako by scházela razantnější dramaturgie. Navzdory výhradám chci však odvaze tvůrců zatleskat: spojit tři velké operní příběhy do smysluplné činoherní koláže s neodmyslitelnými hudebními úryvky v klíčových pasážích, s účinnou pomocí filmové projekce – viz Tristan a Isolda, už to samo o sobě naplňuje poslání velké dotované scény, jež nejen může, ale musí hledat – i za cenu dílčích neúspěchů – nový divadelní jazyk.

***

Jiří Šimáček – Zdenek

Merta – Stanislav Moša –

Zdenek Plachý:

Con Amore

režie: Zdenek Plachý

scénář: Jiří Šimáček, spolupráce

Zdenek Merta, Stanislav Moša,

Zdenek Plachý

scéna: Daniel Dvořák

Národní divadlo Brno, premiéra

16. 4. 2010

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás