Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

ČSA dá sbohem boeingům

Česko

Vláda schválila restrukturalizační plán, který má zadlužené aerolinky dostat opět k zisku

PRAHA Nevyhledávat trh pro nadměrně velkou společnost, ale naopak přizpůsobit velikost firmy trhu. Taková je vize ozdravení zadlužených Českých aerolinií (ČSA).

Pro dosažení tohoto záměru má během následujících tří let dojít ke snížení počtu letadel i destinací možná až o třetinu. Přesněji řečeno, jde o vyřazení letounů typu Boeing a o jejich náhradu za airbusy, pak vyčleňování některých středisek do samostatných dceřiných společností a postupné vytváření holdingu.

Restrukturalizační plán ČSA, který včera schválila vláda, má pomoci přivést aerolinky zpět do zisku. „Hospodaření ČSA by mělo vykázat zisk již v roce 2012,“ uvedl ministr financí Eduard Janota.

Rozhodne se v Bruselu Ještě loni se přitom hospodaření ČSA propadlo do ztráty 3,7 miliardy korun. K rychlejšímu oddlužení firmy má přispět i navýšení základního jmění, které vláda také odsouhlasila. To proběhne formou kapitalizace 2,5miliardového úvěru, který aerolinkám loni poskytla státní firma Osinek. Konečné rozhodnutí o tom, zda si ČSA budou moci úvěr od státu ponechat, či nikoliv, padne v Bruselu.

Evropská komise totiž zahájila vyšetřování, zda se nejedná o nedovolenou státní pomoc. Pravidla Evropské unie neumožňují jednostrannou selektivní podporu určité společnosti. Výjimku ale lze učinit v případě, že nejde o bezdůvodné zvýhodnění, nýbrž o podporu firmě v nouzi, jejíž krach by vyústil ve ztrátu velkého množství pracovních míst.

Právě tak odůvodňuje záměr 2,5miliardové kapitalizace ministerstvo financí ve zprávě, kterou dnes odešle do Bruselu.

Šance, že evropští úředníci nakonec pomoc státu ČSA schválí, je značná. Státní pomoc v minulosti Brusel schválil například italským aerolinkám Alitalia, rakouským Austrian Airlines nebo kyperským Cyprus Airways. Překážkou schválení vládní kapitalizace by neměla být ani skutečnost, že vláda toto rozhodnutí učinila ještě předtím, než Brusel vydal vlastní stanovisko. V minulosti totiž Evropská komise se zpětnou platností posvětila přes šest desítek případů státní pomoci firmám.

Plán posvětila vláda i ekonomové Zavedení restrukturalizačního plánu je nezbytným předpokladem, aby Brusel státní pomoc ČSA „přiklepl“. „Ten plán bude východiskem odpovědi Evropské komise,“ uvedl Janota.

Některá opatření přitom začal manažerský tým prezidenta ČSA Miroslava Dvořáka zavádět již po svém nástupu loni na podzim. „Souhrnně jde o racionalizaci aktivit společnosti formou nastavení odpovídající dopravní sítě a letadlového parku... Ubudou nejméně rentabilní spoje, zvýší se ale celková efektivita,“ vysvětlil Dvořák. Přestože firma plánuje snížit počet letadel, úspěšná restrukturalizace může v budoucnosti umožnit opětovné zavedení dálkové flotily.

Ekonom Petr Kováč ze společnosti Patria považuje nastoupený směr za správný. „Z pouhého šetření nákladů se orientují na skutečně efektivní řízení společnosti,“ řekl Kováč.

***

Plán restrukturalizace ČSA

Hlavním cílem je vytvořit takový model společnosti, aby ČSA generovaly zisk. K dosažení tohoto cíle je třeba nová koncepce dopravní sítě. Namísto vytváření letového řádu na míru letadlové flotile ČSA chtějí aerolinky provozovat pouze nejziskovější linky a přizpůsobit jim velikost flotily. Počet letadel a destinací může do tří let klesnout až o 30 procent. ČSA chtějí směřovat k holdingovému uspořádání. Mateřská letecká společnost se soustředí na pravidelnou leteckou přepravu. Ostatní činnosti, jako např. handling, chartery, technická údržba či výcvik posádek, budou vyčleňovány do samostatných dceřiných firem.

ČSA chtějí i snižovat provozní náklady, náklady na podpůrné činnosti a snížit náklady spojené s pronájmy.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...