Sobota 12. října 2024, svátek má Marcel
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

ČSA: zeštíhlením k zisku

Česko

První ze servisních společností vyčleněných z ČSA vykázala zisk. Celý holding ČSA má být ziskový v roce 2012

PRAHA Peníze máme, již do dvou let budeme i v zisku. Národní letecký dopravce České aerolinie včera oznámil pro společnost dlouho neslýchané zprávy.

Rok poté, co se ČSA ocitly na prahu klinické smrti, má společnost i před tradičně slabou zimní sezénou na účtech dostatek peněz k financování provozu. „Vidím, že máme na zimu peníze,“ oznámil prezident ČSA Miroslav Dvořák přesně po roce svého působení v čele firmy. Zůstatek na provozních účtech ČSA se nyní pohybují kolem 700 a 800 milionů korun. Loni podle Dvořáka firmě chybělo touto dobou 1,8 miliardy korun a firma neměla ani na výplaty vlastních zaměstnanců. Přestože aerolinkám rostou výnosy přepočtené na jednoho cestujícího a zároveň klesají náklady na jednu sedačku, skončí ještě letos hospodaření aerolinek v provozní ztrátě. „Ta by se mohla pohybovat v řádu stovek milionů korun,“ uvedl Dvořák. Loni firma uzavřela účetnictví se ztrátou 3,7 miliard korun. Avšak zlepšující se výkonnost aerolinek usnadní firmě získání úvěrových linek, které společnosti pojistí provoz.

Zima otestuje výkonnost Zvýšenou výkonnost aerolinek by měla potvrdit i zimní sezóna, před kterou ČSA výrazně upravily vlastní letový řád. Tím, že aerolinky přistoupily k zeštíhlení své flotily nabídnou trhu o 11 procent menší sedačkovou kapacitu, nebo-li, zjednodušeně, letenek. O 16 procent se sníží i celkový počet letů. „Přestali jsme létat do destinací, na kterých výnosy nedokáží pokrýt ani přímé náklady, a tudíž jsme na nich ztráceli hotovost,“ uvedl Dvořák. Zeštíhlení přitom postihne celou firmu. V současnosti probíhá postupné snižování počtu zaměstnanců. Během posledního roku ČSA snížily jejich stav o několik stovek lidí. Během následujících dvou let chtějí také zredukovat počet letadel ze stávajících 44 na přibližně 35. V blízké budoucnosti pak budou ČSA létat pouze s evropskými letadly typu Airbus. Americké stroje Boeing z flotily postupně odejdou k novým majitelům anebo budou navráceny pronajimatelům. „Jejich prodejem budeme financovat dodávky nových Airbusů, můžeme se těšit na jednu z nejmladších flotil “ řekl Dvořák.

Každý za své K vyšší efektivnosti má ale přispět zejména nové uspořádání firmy. Dvořákův management přeměňuje ČSA na holdingovou společnost, ve které budou jednotlivé činnosti přímo nesouvisející s pravidelnou leteckou dopravou vyčleněny do samostatných dceřiných společností. V průběhu letošního roku ČSA takto vyčlenily všechny činnosti související s odbavením letadel a cestujících (Czech Airlines Handling), technické služby spojené s údržbou letadel (Czech Airlines Technics), a také charterovou přepravu (Holidays Czech Airlines). Holidays Czech Airlines získala počátkem října osvědčení, na jehož základě se stal plnohodnotným leteckým přepravcem.

Přechod na holdingové uspořádání v minulosti prospěl i jiným aerolinkám, například tureckým Turkish Airlines, které byly v období hospodářské krize jednou z mála leteckých společností udržujících hospodaření v zisku. „Vyčlenili jsme všechny aktivity, které nejsou klíčové pro přepravu cestujicích,“ řekl LN předseda představenstva Turkish Airline Hamdi Topcu.

Dvořák řekl, že motivem k osamostatňování jednotlivých činností bylo zprůhlednění hospodaření společnosti. „Každý útvar tvrdil, že je v zisku, avšak celkově jsme byli ve ztrátě. Nebyl čas se dohadovat, jak rozdělovat provozní náklady,“ vysvětlil Dvořák. Efektivnost holdingového uspořádání již začala potvrzovat první z vyčleněných společností - Czech Airlines Handling. Po osmi měsících své činnosti již vykazuje provozní zisk.

***

RoK ZMĚN v ČSA 19. října 2009 Nástup Miroslava Dvořáka do funkce předsedy představenstva Českých aerolinií Říjen 2009 Dohoda s odbory - snížení mezd všech zaměstnanců. 31.12. 2009 České aerolinie vykazují ke konci roku ztrátu ve výši 3,7 miliardy Kč

1. ledna 2010 Všechny činnosti související s odbavením byly převedeny do společnosti CSA Support, přejmenované na Czech Airlines Handling s.r.o 3. května 2010 Kabinet premiéra Jana Fischera schválil restrukturalizační plán ČSA 1. června 2010 Chartery začínají fungovat jako samostatná obchodní společnost pod jménem Holidays Czech Airlines

1. srpna 2010 Technické služby začínají fungovat jako samostatná dceřiná společnosti Czech Airlines Technics 8. října 2010 Holidays Czech Airlines - staly se samostatným plnohodnotným dopravcem 31.12. 2012 Hospodaření holdingu ČSA by mělo být opět ziskové

Autor: