PRAHA Poslanci sociální demokracie šijí do dopravního resortu. V balíku peněz vynaložených na dopravu se snaží najít úspory pro financování svých převážně sociálních priorit. Položku po položce nyní zkoumají rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Včera se pustili do obří zakázky na rozvoj telematických dálničních systémů, kterou zadalo Ředitelství silnic a dálnic. Její příjemce - rakouská firma Kapsch - dostala od státu 950 milionů korun. Za zmíněnou sumu má mimo jiné rozmístit na dálnicích D1, D2 a D5 celkem třicet světelných informačních tabulí, které řidiče upozorní na nehody a kolony na trase.
Sociální demokracii se cena zakázky vůbec nelíbí. „Je to vůbec poprvé, co jsme se z ministerstva dopravy dočkali konkrétních čísel, která nás dost zaskočila. Od ministra Gustáva Slamečky jsem si ihned vyžádal doplňující informace, abych mohl posoudit, zda se v tomto případě nejedná o předraženou zakázku,“ říká místopředseda strany Bohuslav Sobotka. Ten se včera o obří sumě vynaložené na telematiku rozhovořil na plénu Poslanecké sněmovny.
Sobotka není jediný, kterému se cena zakázky nelíbí. Cenu jednotlivých tabulí zpochybňují i konkurenční výrobci. Ředitelství silnic a dálnic odhaduje cenu jedné světelné tabule na 8 až 12 tisíc korun. Oslovení výrobci přitom tvrdí, že obdobné tabule by šlo pořídit za třetinovou sumu. „Ta tabule určená na dálnici má jistě svá specifika. Musí mít například vyšší svítivost, aby byla čitelná, i když na ni prudce svítí slunce. I kdyby všechny tyto věci splňovala, měla by se její cena pohybovat stejně někde v řádech pouze několika málo milionů. Suma, kterou uvádí Ředitelství silnic a dálnic, je tak třikrát vyšší,“ říká ředitel firmy vyrábějící obdobné světelné tabule. Redakce jeho jméno zná, ale zmíněný člověk chce zůstat v anonymitě. Nejde jen o tabule.
Cena je normální Kapsch jakékoli nadhodnocení zakázky ostře odmítá. Cena prý není ničím výjimečná, odpovídá obdobným zakázkám v zahraničí.
„Částka 950 milionů korun pro telematiku uvedená v rozpočtu SFDI na rok 2010 zahrnuje dodávku, integraci a provoz zařízení na dálnicích D1, D2, D5. Z toho provozní náklady od 2010 do 2016 tvoří zhruba polovinu částky,“ rozpočítává sumu mluvčí společnosti Kapsch David Šimoník.
Podle něj nejde jen o samotný nákup a montáž tabulí. „Provoz zahrnuje také preventivní a následnou údržbu. Součástí je kamerový a senzorický systém, zařízení pro provozní informace, proměnné dopravní značky a systém pro výpočet dojezdových časů,“ zmiňuje další položky Šimoník.
Zmíněnou zakázku dostal Kapsch jako jakési odškodné. Pro Ředitelství silnic a dálnic měl totiž původně připravit technologii pro takzvané liniové řízení provozu. Kamery, čidla a proměnné značky se měly postarat o to, aby před Prahou a Brnem nevznikaly dlouhé kolony, a provoz tak byl plynulejší. Tento projekt však ředitelství prozatím odložilo na neurčito.
***
Účet Peníze pro firmu Kapsch Rakouská firma Kapsch dostane na další rozvoj telematiky na českých dálnicích celkem 950 milionů korun. Za polovinu této sumy vyrobí a na tři české dálnice namontuje 30 světelných infotabulí. Osmnáct jich bude na plzeňské D5, čtyři na D1 a osm na dálnici D2. Na dálnicích je nyní 46 takových tabulí. Třiatřicet na D1. Druhá polovina obří sumy připadne na provoz a správu systému do roku 2016. Kapsch dostal zakázku za 950 milionů korun jako odškodné za to, že stát odložil zřízení systému liniového řízení provozu. Kapsch měl pro stát zprovoznit systém kamer, čidel a proměnných značek, který by před Prahou a Brnem usměrňoval provoz tak, aby se tu netvořily kolony. ŘSD ale zakázku odložilo na neurčito. Za stávajících 46 tabulí si Kapsch naúčtoval skoro 1,5 miliardy korun. Za provoz zařízení do konce roku 2016 si Kapsch z celkové částky naúčtoval skoro 800 milionů, za samotné pořízení tabulí přes 650. Nemalé příjmy má rakouská firma Kapsch také z výběru mýta. Jen v minulém roce z něj získala 3,24 miliardy korun.