Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

ČT vytáhne proti neplatičům ve firmách

Česko

  15:08
PRAHA - Česká televize se v následujícím období zaměří na neplatiče ve firmách. Platí to zejména pro hospody a restaurace, které využívají přenosu programu ČT k přilákání hostů.

Kvůli ČT vznikne "elektronický soud". foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

V desítkách tisíc odhaduje Česká televize počet firem, které neplatí koncesionářské poplatky za televizory ve svých sídlech a provozovnách. Nyní na ně hodlá ČT zaměřit svou pozornost, a to v souvislosti s nadcházejícím MS ve fotbale v Německu.

Týká se to zejména restaurací, kdy nejeden podnik bude vysílat zápasy nejlepších fotbalových týmů světa. Televize již upozornila sportbary a další zařízení, že umožnit
lidem sledovat veřejně fotbal v ČT znamená mít s televizí uzavřenu i smlouvu o poskytnutí autorských práv.

Budeme chtít čestné prohlášení
Podle zákona musejí platit firmy koncesionářský poplatek za každý televizor, který mají. Případných neplatičů se hodlá televize dopátrat srovnáním své vlastní databáze platících firem s veřejně dostupnými i komerčními databázemi podnikatelských subjektů. V úvahu přichází například obchodní rejstřík, registr plátců DPH či registr plátců spotřební daně.

"To vše srovnáme. Když objevíme nějakého případného neplatiče, vyzveme jej, aby  podepsal čestné prohlášení, že žádný televizor nevlastní, nebo aby začal poplatky platit," řekl dnes ČTK mluvčí ČT Martin Krafl. Pokud firma platit nezačne, hodlá ČT vymáhat nejen případné nedoplatky, ale také přirážku 10.000 korun za každý televizor.

"Máme kontrolní mechanismy, které budeme používat zejména při projekcích z
mistrovství světa ve fotbale. Ale nebudeme je prozrazovat, ztratily by svou účinnost," dodal Krafl.

Normální je platit včas
Od loňska pátrá ČT po neplatičích z řad fyzických osob, u nichž se podle novely zákona platí poplatek za každou domácnost, která je napojena na elektroměr. Každý rok až do loňska totiž klesal počet platících domácností o desítky tisíc. Kampaň Normální je platit včas přinesla ČT podle jejích údajů 181.000 nových poplatníků, z převážné většiny fyzických osob.

To při současném stokorunovém poplatků činí asi 220 milionů korun ročně. Aktivita ČT se však setkala kvůli způsobu vedení kampaně i s kritikou. Důvodem bylo zejména neosobní znění a formální nedostatky dopisů, které ČT rozesílala případným neplatičům, i to, že se v řadě případů obrátila na osoby, které prokazatelně za televizor poplatky hradily.

Řešením má být smlouva
Původně chtěla ČT své pohledávky odprodat soukromé firmě za sto procent hodnoty plus poplatky z prodlení, nakonec byl ale zvolen jiný postup. Kromě koncesionářských poplatků hodlá televize přimět restaurace a sportbary, aby uzavíraly smlouvy s ČT kvůli autorským právům na její programy.

To je aktuální právě v době fotbalového šampionátu, kdy budou podniky přenosy ČT z Německa vysílat, aby přilákaly více hostů. Podle ČT mohou sportbary, restaurace a další veřejná zařízení koupit práva k vysílání všech současných čtyř programů České televize včetně sportovního za 1500 korun s platností od podpisu smlouvy do konce letošního roku.

Provozovatelé hospod či barů tak získají přístup i ke sportovním přenosům, které je zajímají především. Počet restaurací a sportovních barů, které smlouvy uzavřely, se v minulém týdnu pohyboval v desítkách, ČT ale čeká, že jich bude více.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!