Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Čtečky revizorů si nerozumějí s Opencard. A cestujícím hrozí pokuta

Česko

  20:02
Máte nabitou Opencard, a přesto vám revizor vypsal pokutu? Nejste jediní. Po zveřejnění případu člověka, který měl s revizory problém, ačkoli měl Opencard řádně předplacenou, se Lidovým novinám ozvalo několik dalších cestujících s podobnou zkušeností.

"Mému sedmnáctiletému synovi karta stále fungovala. Po kontrole revizorem ale byla nefunkční. I přesto, že ukázal doklad o zaplacení jízdného, dostal záznam o kontrole a na centrále dopravního podniku mu bylo sděleno, že je karta zmagnetizovaná," říká například Božena Tomečková.

Další příklady však svědčí i o dvojím metru revizorů. Jiným totiž ve stejné situaci doklad o nabití karty stačil.
Zástupci Opencard a pražského dopravního podniku si však nemyslí, že podobné události by se stávaly pravidelně. "Jde o ojedinělý případ," reaguje mluvčí pražské městské dopravy Monika Lojínová.

Poškození cestující ale podobné vysvětlení nechápou. "Mám pochybnosti o kvalitě kontrolních strojků pracovníků dopravního podniku," říká Božena Tomečková. "Na čtečkách vada není," kontruje Lojínová.

O tom, jestli si svou Opencard poškodil její majitel, nebo vznikla vada jinde, rozhoduje reklamační řízení. "Posuzuje se to většinou hned na místě u zaměstnanců specializovaného oddělení," vysvětluje mluvčí projektu Opencard Martin Opatrný.
A tak se během chvilky zjistí, jak závada vznikla. Pokud je chyba v technice, má cestující právo na novou kartu. Pokud se však prokáže, že ji zničil sám, musí zaplatit buď 250 korun, nebo si na novou kartu několik dní počkat. Náhradní doklad za Opencard však platí jen 24 hodin a do doby, než majitel obdrží novou kartu, si musí podle Opatrného kupovat běžné denní jízdenky. I v situaci, kdy mu utíká předplacené jízdné.

"Proč musíme platit za novou Opencard, když jsme si jisti, že jsme ji my nepoškodili? V reklamačním procesu to nemáme možnost prokázat, protože nám je karta hned odebrána," upozorňuje na nedostatky Božena Tomečková.

Mluvčí Martin Opatrný dodává, že jde o běžné reklamační řízení. Poškození cestující se však ptají, jak může paní za okýnkem během několika minut zjistit, že za zmagnetizování karty může její majitel. "Posuzuje se to individuálně," tvrdí jen Opatrný.

Ne vždy však kontrola revizorem končí podobnou zápletkou. "Na čtečce se mu má karta jevila nefunkční. Prokázala jsem dokladem, že mám zaplaceno, a to revizorovi stačilo," popisuje další z cestujících.