Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Čtverec plný Huga Demartiniho

Česko

Sochař Hugo Demartini zemřel před třemi měsíci, 14. září tohoto roku. Jde zřejmě o jediné důležité datum, které v právě vydané umělcově monografii chybí.

Hugo Demartini (1931–2010) patřil k nejvýznamnějším českým umělcům poválečné éry i přesto, že se jeho dílo nestalo masově populární a on sám žil a tvořil v ústraní. Jeho tvorba vyšla z informelního hnutí přelomu 50. a 60. let, ale rychle našla svou osobitou neokonstruktivistickou polohu. Pracoval se základními geometrickými tvary, čtverci, koulemi či polokoulemi, které řadil do pravidelných struktur. Od konce 60. let experimentoval s náhodou. Geometrické elementy vyhazoval do vzduchu a fotografoval jejich náhodné sestavy. Demartiniho pozdní práce prostupuje až divadelní tragika. Geometrické tvary rozbíjel či nechal erodovat, využíval napětí mezi dokonalým tvarem a jeho ruinou.

To vše shrnuje Demartiniho monografie, kterou právě vydalo nakladatelství Gallery. Na našem knižním trhu patří k těm nemnoha, které systematicky vydávají nejnevděčnější druh knih: výtvarné monografie. Většinou stojí spoustu peněz a na trhu zaujmou jen malý okruh zájemců. Nakladatel musí prokázat nejen um redakční, ale i talent pro podobné projekty najít sponzory. Jaroslavu Kořánovi, zakladateli a vedoucímu nakladatelství Gallery, podobné vlohy naštěstí nechybí.

Vlajkovou lodí Gallery jsou čtvercové knihy o rozměrech 30x30 centimetrů. V této řadě vyšly publikace věnované Lubomíru Přibylovi, Vladimíru Boudníkovi nebo sklářské dvojici LibenskýBrychtová. Gallery je i vydavatelem knih mapujících tvorbu Zdeňka Sýkory. A nyní následuje Hugo Demartini.

Největší slabinou výtvarných monografií v Čechách bývají texty. Kdejaký umělec má obří knihu plnou obrázků. Chybí v nich ale text, který by svou kvalitou přesahoval několikastránkovou úvahu vhodnou pro výstavní katalog. Nemáme dostatek psavých historiků umění, ti schopní nemají čas nebo nakladatel nemá peníze na to, aby je zaplatil. Snaha co nejlépe odborně zpracovat umělcovo dílo je i největším kladem zmiňované čtvercové série z nakladatelství Gallery.

Publikace shrnující Demartiniho dílo problém textů obchází přijatelným způsobem: Kniha je antologií, která obsahuje starší i nové stati. Otevírá ji text Josefa Hlaváčka z Demartiniho odeonské monografie z roku 1991. Po něm následují nové kapitoly z pera Mahuleny Nešlehové, Víta Havránka a Petra Wittlicha. Vše uzavírají dva texty Jiřího Padrty a jeden od Josefa Kroutvora z roku 1969. Demartiniho dílo tak nahlíží jeho generační souputníci, ale i mladší generace historiků umění. Ti sice na vlastní kůži nezažili dobu, kdy se formovalo umělcovo dílo, ale umí ho lépe situovat do mezinárodního kontextu. Některé z textů se nutně překrývají, což je ve skutečnosti dobrou příležitostí porovnat různé pohledy na jedno a to samé.

***

Demartini Nakladatelství Gallery, Praha 2010, 192 stran, doporučená cena 1667 Kč

Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...