"Překračování povolené rychlosti automobilů se trestá nedostatečně, stejně i špatné parkování, málo se investuje do úpravy problematických úseků," kritizovali přístup policie i politiku Prahy aktivisté na diskusi po pietní cyklojízdě za Jana Bouchala. To potvrzují i dopravní policisté. "Současný systém pokut není pro řadu řidičů významným trestem," říká Zdeněk Bambas, ředitel pražské dopravní policie. Zlepšení vidí až v zavedení bodového systému trestání řidičů, který by měl začít platit už v polovině tohoto roku.
Milovníci cyklistiky ale tak optimističtí nejsou a chtějí vzít situaci do svých rukou. "Na riziková místa, hlavně nebezpečné křižovatky, budeme umisťovat na bílo natřená dětská kola," přiblížil publicista a bojovník za bezpečnost cyklistů Dan Mourek.
Cyklostezek je pořád málo
Pražští politici tvrdí, že je podpora cyklistiky v metropoli na předním místě. Primátor Pavel Bém také každý rok alespoň jednou vyrazí na kole do úřadu. "Prioritami v oblasti dopravy je letos stavba městského okruhu a obchvatu Prahy," říká radní Radovan Šteiner. Jeho slova odrážejí současný kurs radnice. "Magistrát se shlédl v megalomanských stavbách. Je vidět tendence stavět drahé tunely, než řešit dopravní problematiku," říká Bambas. Podle něj je důležité hledat kompromis, aby řidiči, chodci a cyklisté mohli bezpečně užívat dopravu.
Magistrát je také kritizován za to, že není schopen vyčerpat všechny prostředky, které má pro cyklisty v rozpočtu. "Každým rokem se dává na výstavbu tras více peněz, velká část se ale vrací. Staví se méně. Soudný člověk si musí říci, že je chyba v systému," připustil pražský zastupitel Miroslav Prokeš. Letos má Praha na podporu cyklistické infrastruktury celkem utratit 33,8 milionů korun, dalších osm milionů zbylo z loňska. "Chybí projekty, peněz je dost," míní Jaroslav Martínek z Centra dopravních výzkumů. Také by bylo třeba ustoupit od trendu rozšiřování jízdních pruhů na úkor chodníku.
Cyklostezky se staví hlavně v okrajových částech metropole. Z celkových asi dvou set kilometrů cyklistických tras vede mimo běžné silnice jen necelá třetina. "Na cyklisty účastníci se provozu by měli připravit řidiče už v autoškole," tvrdí Karel Jech z resortu životního prostředí. Policisté ale viní i druhou stranu. "Často mívají špatnou výzbroj, nejsou dobře vidět. Jízda na kole po Praze se tak stává pokusem o sebevraždu," dodal Bambas.


















