Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Cyklostezky přibývají pomalu

Česko

Magistrát staví stezky na okraji Prahy a centrum města opomíjí, stěžují si cyklisté

PRAHA Obyvatelé velkých sídlišť na Jižním Městě, ve Stodůlkách, v Modřanech nebo na Zbraslavi už mohou pohodlně k dopravě do centra města využít kolo. Umožňují jim to čtyři páteřní cyklostezky, které jsou cyklistům vyhrazeny.

Snahy města o začlenění cyklistů do běžného provozu jsou ale podle kritiků chaotické a pomalé. Trasy na sebe často nenavazují.

Magistrát čelí kritice zejména kvůli tomu, že buduje cyklostezky na periferii. „Víceméně se dějí věci, které jsou na okraji města, a širší město není řešené,“ řekl Michal Křivohlávek z inicaitivy Auto*Mat, která jízdu na kole v Praze propaguje.

Během letošního roku byly otevřeny kilometrové úseky tratí například v Horních Počernicích a v Satalicích. „Třeba cyklotrasa v Xaverovském háji. To je pěkné na výlety, ale nepomůže to dopravě ve městě. Naším heslem je nyní zaměřit se na město,“ řekl Křivohlávek.

Ten se nyní kromě aktivity v iniciativě Auto*Mat zabývá cyklistikou i na magistrátu – coby koordinátor cyklostezek. „Narážím ale na byrokracii, všechno hrozně trvá,“ stěžuje si.

Červené pruhy odnikud nikam Na silnicích v metropoli se také začaly objevovat červené pruhy vyhrazené pro cyklisty, takzvané cyklotrasy. Některé měří jen desítky metrů. Taková je například na Štefánikově mostě – začíná na něm a také na něm končí. „Zdánlivě nevedou nikam, ale jsou vodítkem pro cyklistu, který si z nich poskládá trasu, je jich ale zatím málo,“ řekl Křivohlávek s tím, že se snaží, aby jich bylo stále více. „Až bude jejich nabídka dostatečně vysoká, lidé začnou jezdit. Teď je těch dílků málo, na kolo je to nezve,“ dodal. Podle cyklisty Martina Hořejšího je to dost matoucí. „Často nevím, kde trasa končí, chvíli mám vedle aut prostor, a pak se mezi ně musím zařadit,“ řekl. Martin jezdí na kole denně do práce, a tak své úseky dobře zná. Je jedním z mála takových Pražanů. Podle průzkumů se jen jedno procento ze všech cest Prahou vykoná na kole. „To je hrozně málo, ale čísla jsou z roku 2002. Tehdy také třicet procent lidí uvedlo, že by kolo používalo,“ upozornil Křivohlávek.

„Teď se začíná budovat velká akce za stovky milionů korun. Nová trasa, která bude jen pro cyklisty, pěší a in-line bruslaře,“ řekl Křivohlávek. Trasa využije opuštěnou železniční kolej, která vede Žižkovem a protíná Vítkov. Tam se postaví tři a půl metru široký asfaltový pás. „Trasa propíchne Vítkov a vyjede se na Krejcárku,“ dodal Křivohlávek. Cesty se mohou Pražané dočkat už za dva roky. Pohodlně se pak dostanou z Hlavního nádraží až do Vysočan. Město má však zatím dluhy na severu Prahy. Čeká se na propojení cyklotras v Troji. „Pracujeme na tom,“ řekl koordinátor cyklostezky Pavel Polák.

***

Souvislých cyklostezek je v Praze jen několik

1 Libeň – Karlín – Rudolfinum 2 Stodůlky – Prokopské údolí – Smíchov 3 Zbraslav – Komořany – Modřany – Braník – Mánes 4 Jižní Město – údolí Kunratického potoka – Braník (dále po trase č. 3) 5 Roztyly (Spořilov) – údolí Kunratického potoka – (dále po trase č. 4) 6 Libuš – Modřany (dále po trase č. 3)

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!