Čtvrtek 9. dubna 2020svátek má Dušan 21 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Cyklostezky přibývají pomalu

Cyklisté si stěžují, že v centru města chybí stezky. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Cyklisté si stěžují, že v centru města chybí stezky. | foto: Lidové noviny

PRAHA Obyvatelé velkých sídlišť na Jižním Městě, ve Stodůlkách, v Modřanech nebo na Zbraslavi už mohou pohodlně k dopravě do centra města využít kolo. Umožňují jim to čtyři páteřní cyklostezky, které jsou cyklistům vyhrazeny.

Snahy města o začlenění cyklistů do běžného provozu jsou ale podle kritiků chaotické a pomalé. Trasy na sebe často nenavazují. Magistrát čelí kritice zejména kvůli tomu, že buduje cyklostezky na periferii. „Víceméně se dějí věci, které jsou na okraji města, a širší město není řešené,“ řekl Michal Křivohlávek z inicaitivy Auto*Mat, která jízdu na kole v Praze propaguje.

 Během letošního roku byly otevřeny kilometrové úseky tratí například v Horních Počernicích a v Satalicích. „Třeba cyklotrasa v Xaverovském háji. To je pěkné na výlety, ale nepomůže to dopravě ve městě. Naším heslem je nyní zaměřit se na město,“ řekl Křivohlávek.

Ten se nyní kromě aktivity v iniciativě Auto*Mat zabývá cyklistikou i na magistrátu – coby koordinátor cyklostezek. „Narážím ale na byrokracii, všechno hrozně trvá,“ stěžuje si. 

Červené pruhy odnikud nikam
Na silnicích v metropoli se také začaly objevovat červené pruhy vyhrazené pro cyklisty, takzvané cyklotrasy. Některé měří jen desítky metrů. Taková je například na Štefánikově mostě – začíná na něm a také na něm končí. „Zdánlivě nevedou nikam, ale jsou vodítkem pro cyklistu, který si z nich poskládá trasu, je jich ale zatím málo,“ řekl Křivohlávek s tím, že se snaží, aby jich bylo stále více.

„Až bude jejich nabídka dostatečně vysoká, lidé začnou jezdit. Teď je těch dílků málo, na kolo je to nezve,“ dodal. Podle cyklisty Martina Hořejšího je to dost matoucí. „Často nevím, kde trasa končí, chvíli mám vedle aut prostor, a pak se mezi ně musím zařadit,“ řekl. Martin jezdí na kole denně do práce, a tak své úseky dobře zná. Je jedním z mála takových Pražanů. Podle průzkumů se jen jedno procento ze všech cest Prahou vykoná na kole. „To je hrozně málo, ale čísla jsou z roku 2002. Tehdy také třicet procent lidí uvedlo, že by kolo používalo,“ upozornil Křivohlávek.

 „Teď se začíná budovat velká akce za stovky milionů korun. Nová trasa, která bude jen pro cyklisty, pěší a in-line bruslaře,“ řekl Křivohlávek. Trasa využije opuštěnou železniční kolej, která vede Žižkovem a protíná Vítkov. Tam se postaví tři a půl metru široký asfaltový pás. „Trasa propíchne Vítkov a vyjede se na Krejcárku,“ dodal Křivohlávek. Cesty se mohou Pražané dočkat už za dva roky. Pohodlně se pak dostanou z Hlavního nádraží až do Vysočan. Město má však zatím dluhy na severu Prahy. Čeká se na propojení cyklotras v Troji. „Pracujeme na tom,“ řekl koordinátor cyklostezky Pavel Polák.

Premium

Většině stačí kapky na kašel a vitaminy, říká primář, který vyléčil koronavirus

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

V Česku se vyléčili první čtyři pacienti z onemocnění COVID–19. Tři se léčili na infekčním oddělení ústecké Masarykovy...

Premium

Kvůli ‚maláčovské revoluci‘ nemáme finanční rezervy, míní exprezident Klaus

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Česko v karanténě, omezený pohyb lidí, zavřené školy, obchody nebo hotely. A z toho plynoucí kolapsy podniků i celých...

Premium

Chtěli jsme devět dětí, ale pět nám stačí, říká vítězka Peče celá země

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vyhrála televizní soutěž Peče celá země. Tvrdí, že nerada soutěží, ale trumfla by kdekoho z nás. Jako máma tří dětí si...