130 let

Dakar bez Dakaru už potřetí

Česko

Pozítří startuje nejtěžší rallye světa * Motoristický svátek opět místo Afriky hostí Jižní Amerika

PRAHA Zeměpisnou přesnost vystřídala tradice. Slavná Rallye Dakar může na dojezdy do hlavního města Senegalu zapomenout. Už potřetí totiž bude hostit nejtěžší rallye světa Jižní Amerika, konkrétně Argentina a Chile.

Tam se podnik přemístil předloni, poté co v prosinci 2007 došlo v Mauritánii k vraždě tří vojáků a čtyř francouzských civilistů. Kvůli tomu a hrozbě teroristických útoků totiž museli organizátoři ročník 2008 zrušit.

A i když se místo klasického startu z Paříže a konci v Dakaru nyní začíná i končí v Buenos Aires, duch rallye a tradice zůstaly. Africké písečné duny vystřídala nejsušší poušť na světě Atacama, závodníci na motocyklech, čtyřkolkách, osobních automobilech a kamionech si navíc rallye zpestří i přejezdy andských velehor.

„Poušť Atacama je nejlepší možná volba z geopolitického pohledu, z míst, kde se teď může jet,“ líčil pilot kamionu Aleš Loprais.

Železobetonový dědek Macháček Celkově čeká na odvážné jezdce téměř devět a půl tisíce kilometrů dlouhá trať. Pozítří se z Buenos Aires vydají do první etapy i dvě české motorky a čtyřkolky, tři osobní automobily a pět kamionů.

Zatímco motorkáři touží především nejtěžší rallye dojet, mezi čtyřkolkami má Česko ostříleného Josefa Macháčka. Třiapadesátiletého jezdce KM Racing Teamu loni vyřadilo zranění ramene, ale letos si opět brousí zuby na úspěch. Sladký pocit vítěze Dakaru si už totiž vyzkoušel pětkrát...

„Holanďané mi říkají Železobetonový dědek, mladé vesměs šokuji. Přijede dědek na zpatlané čtyřkolce a je nejrychlejší,“ říkal v rozhovoru pro server iDNES.

Na startu mezi českými jezdci v osobních automobilech chybí muž, který před dvěma lety dojel na Dakaru sedmý, což je historicky nejlepší umístění. Miroslav Zapletal se původně chtěl se svým Offroadsport týmem vydat do Ameriky se dvěma novými obrovitými hummery, ale nakonec vyrazí jen jeden. Zapletala totiž do kokpitu speciálu nepustí prasklé obratle. Ty si poranil při loňském Dakaru a stále je ještě nemá srostlé...

Sobotní start neuvidí ani monsieur Dakar Karel Loprais. Vítěz šesti rallye v kategorii kamionů závodil naposledy v roce 2003, kdy si však při havárii pochroumal záda. V posledních letech jezdil aspoň jako doprovod svého synovce Aleše, který se i letos se svou tatrou bude snažit zastavit ruské Kamazy – jakési formule 1 Dakaru.

„Přijedu až později. A budu držet Alešovi palce. Ale Kamaz disponuje obrovským balíkem peněz,“ přiznal LN Karel Loprais.

Posádka jeho synovce doznala jedné změny: místo navigátora zaujal velezkušený Josef Kalina. Muž, který byl u tří titulů Lopraise staršího. „Nikdo nezná Dakar lépe než Pepa. A já pořád věřím, že si s ním také ještě jednou na Dakaru zazávodím. Bohužel se proti tomu ale staví zdraví,“ dumal Karel Loprais.

Kromě Lopraise myslí na úspěch i Marek Spáčil, který řídí tatrovku Czech Dakar Teamu. „Mezi kamiony je ale největší konkurence v historii. Takže za úspěch budu pokládat už to, že dojedeme do cíle.“

***

Třiapadesátiletý Josef Macháček z KM Racing Teamu už pětkrát okusil, jaké to je vyhrát slavný Dakar. Loni musel rallye předčasně opustit kvůli zranění ramene, letos doufá, že opět uvidí cíl v Buenos Aires.

ČEŠI A DAKAR 2011 * Motocykly 59 David Pabiška Yamaha, KM Racing Team 68 Jan Veselý Yamaha, Czech Dakar Team * Čtyřkolky 251 Josef Macháček Yamaha, KM Racing Team 262 Martin Plechatý Yamaha, KM Racing Team * Osobní automobily 388 Peter Mikula, Ivan Novák Toyota, Vinland Dakar Team 418 Michael Honda, Jan Tománek Mitsubishi, Vinland Dakar Team 430 Zdeněk Sládek, Miloslav Janáček Hummer, Offroadsport * Kamiony 504 Aleš Loprais, Milan Holáň, Josef Kalina Tatra, Loprais Tatra Team 509 Marek Spáčil, Jan Vodrhánek, David Vršecký Tatra, Czech Dakar Team 519 Vlastimil Vildman, Ladislav Fajtl, Jan Bervic Liaz, KM Racing Team 525 Martin Kolomý, Jaroslav Lamač, David Kilián Tatra, Czech Dakar Team 547 Robert Randýsek, Roman Šiška, Pavel Sukop MAN, Offroadsport

RALLYE DAKAR 2011

osobní

leden etapa automobily

1. 1. 1. 377 0

2. 1. 1. 566 222

3. 1. 2. 440 324

4. 1. 3. 231 500

5. 1. 4. 554 207

6. 1. 5. 36 423

7. 1. 6. 265 456

8. 1. volný den

9. 1. 7. 208 611

10. 1. 8. 268 508

11. 1. 9. 35 235

12. 1. 10. 686 176

13. 1. 11. 164 622

14. 1. 12. 123 555

15. 1. 13. 645 181

celkem 4598 5020

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás