130 let

Daleko víc než „jen“ detektivka

Česko

Projekt 100 zahajuje soutěžní film z Cannes 2007 – Muž z Londýna s Miroslavem Krobotem

Muž z Londýna je detektivkou asi jako Apokalypsa válečným filmem. Ano, věci tu dá do pohybu kufr plný peněz, kvůli kterému dojde k vraždě, a případ přijede vyšetřit policejní inspektor. Ale podobně jako si Apokalypsa bere válku ve Vietnamu jako základ pro daleko komplexnější zamyšlení nad morálkou násilí a lidskou povahou vůbec, využívá Muž z Londýna rámec detektivky pro tematizaci života v ponížení a touhy po svobodě.

Muže z Londýna natočil vedle Györgyho Pálfiho nejvýraznější maďarský filmař současnosti – Béla Tarr, jehož tvorba zatím kulminovala trojicí snímků natočených podle literárních předloh Lászlóa Krasznahorkaie: Zatracení (1988), sedmapůlhodinové Satanské tango (1994) a Werckmeisterovy harmonie (2000). V nich vykrystalizoval Tarrův styl, který se z dokumentarismu a sociální kritiky tzv. budapešťské školy vzepjal k metafyzičnu často srovnávanému s dílem Andreje Tarkovského.

Tarrovy filmy jsou na první pohled rozpoznatelné pro své extrémně dlouhé, pečlivě vystavěné záběry, delikátní černobílý obraz a minimalistické dialogy. Už úvodní mnohaminutový záběr Muže z Londýna nenechá diváka na pochybách, co ho čeká: kamera pomalu klouže po trupu lodi ve francouzském přístavu, nezúčastněně stoupá vzhůru, spíš zaregistruje, než odvypráví onu počáteční vraždu...

I Tarrův nejnovější film je knižní adaptací – tentokrát však ne Krasznahorkaie (který se podílel na scénáři), nýbrž klasika francouzské detektivky Georgese Simenona. I díky tomuto žánrovému zázemí do Muže z Londýna prosákl styl filmu noir. Nechybí nejednoznačný hrdina, osudová žena přivádějící muže na scestí, extrémní kontrasty mezi světlem a tmou a zejména klaustrofobická atmosféra nemožnosti úniku vlastnímu osudu.

Možná ještě bližším vlivem byl Tarrovi francouzský poetický realismus, který se vedle existenciálních tónů promítá hlavně do vizuální stránky. Muž z Londýna je „mokrý“, plný chuchvalců mlhy, kaluží a odlesků lamp na stále vlhkých površích. Ani v nejmenším to však neznamená, že by bylo možno Tarra a jeho spolurežírující manželku Ágnes Hranitzky vinit z přehnané inspirace: i tento jejich film je výsostným originálem s nezaměnitelnou autorskou pečetí.

Pro tuzemského diváka může být Muž z Londýna zajímavý ještě jednou věcí: hlavní roli výhybkáře, který chce nález kufru využít k vysvobození z tíživé sociální situace, hraje „muž s kamennou tváří“ – Miroslav Krobot, jehož jedinečný výraz zatím čeští filmaři nedokázali adekvátně využít. V Tarrových rukách podává výkon enigmatický a téměř hypnotický.

***

Muž z Londýna (A Londoni férfi)

Maďarsko 2007 Scénář: Béla Tarr, László Krasznahorkai Režie: Béla Tarr, Ágnes Hranitzky Kamera: Fred Kelemen Hudba: Mihály Vig Hrají: Miroslav Krobot, Tilda Swinton, Ági Szirtes a další Distribuce v ČR: NFA Premiéra: 5. 1. 2009 lidovky.cz Více informací najdete na www.lidovky.cz/kultura

Projekt 100

Zahrajte to znovu! Muž z Londýna je prvním výstřelem letošní putovní přehlídky filmů Projekt 100. Předznamenává orientaci na film noir: balíček totiž obsahuje nejslavnější ukázku tohoto žánru, Hluboký spánek Howarda Hawkse. Mezi další lahůdky patří Hanekeho drama Bílá stuha, které pobírá jednu cenu za druhou, další oceňovaný snímek Fish Tank, Allenova klasika Zahraj to znovu, Same či komedie Harold a Maude, která ve své době dokázala naštvat všechny od hipíků až po měšťáky.

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás