Úterý 15. října 2024, svátek má Tereza
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Dali si pauzu, a už se nemohli vrátit

Česko

Reklamní agentury zaznamenaly během tohoto roku velké výkyvy oproti oblasti public relations (PR), tedy vztahů s veřejností. Výkyvy se týkaly jak objemu zakázek, tak počtu zaměstnanců i jejich ohodnocení. Častěji než dřív dochází k přelévání firemních rozpočtů určených na marketing právě do oblasti PR, která se řadí mezi nejefektivnější způsoby komunikace. „Během celého roku zaznamenáváme ve srovnání s minulým obdobím zvýšený zájem lidí z reklamních agentur přejít na stranu klienta, a to nejen kvůli získání zkušeností z druhého břehu, ale zejména kvůli stabilitě,“ říká Markéta Švedová, ředitelka Recruit CZ. „Práce v reklamních agenturách není jednoduchá a víc než dřív vyžaduje jak odborné znalosti spojené s obchodním duchem, tak i vyšší nasazení a větší důraz na udržení a získání nových zakázek.“

Snížení počtu marketingových aktivit se tak nejvýrazněji dotklo freelancerů, tedy lidí, kteří staví svůj byznys na menších zákaznících a na krátkodobých projektech, na něž se dávali najímat. Tito lidé nyní víc usilují o přechod do stálého zaměstnaneckého poměru. „V marketingu rychloobrátkového spotřebního zboží jsme zaznamenali výraznější snížení počtu volných pracovních pozic, snížení nástupních podmínek a díky restrukturalizacím marketingových oddělení také vyšší počet volných marketingových odborníků na trhu práce,“ tvrdí Švedová. „Naopak přímo oslovovaní,,lovení‘ kandidáti jsou nyní méně ochotni změnit své současné působiště a prezentované nabídky si důkladně promýšlejí.“

Marketéři zkrátka prožívají těžké časy. Byli zvyklí vázat se jen na dobu určitou, našetřit peníze a následně si užít několikatýdenní volno, než se rozhodli začít opět pracovat na novém projektu. Nyní zjišťují, že ve chvíli, kdy se chtějí vrátit do práce, není o ně už zájem. Firmy přesouvají svou pozornost z marketingových aktivit na budování vztahů s veřejností. Marketérům nabízejí daleko menší plat a dávají jim najevo, že je jich nadbytek.

„Tito lidé mají často velmi nadstandardní hypotéky, leasingy a vysoký životní standard. Vynucené snižování tohoto standardu vede jednoznačně k pocitu selhání, zbytečného pachtění a k následnému vypálení motivace udržet se ve vysoké pracovní kondici,“ říká psycholog Pavel Doležal z pražské internetové poradny Psychologie.cz. Podle něj podobnými problémy jako marketingoví pracovníci trpí v poslední době i IT manažeři, jejichž služeb je také stále méně potřeba. Současná situace na trhu je proto pro mnohé manažery impulzem ke změně oboru a k jinému směřování své kariéry. Dokazuje to i nedávný průzkum firmy Anderson Willinger.

„Manažeři mají příležitost se na chvíli zastavit a zhodnotit svůj dosavadní pracovní život i to, co mu obětovali,“ vysvětluje Markéta Švedová. „Jsou to většinou lidé, kteří neřeší primárně výši svého ohodnocení, ale jde jim hodně o pracovní náplň a o projekty, které je budou vnitřně naplňovat.“

Autor: