Středa 1. prosince 2021, svátek má Iva
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Dálnici za 15 miliard hyzdí boule

Česko

Vlnící se silnici D11 z Chýště do Hradce Králové čeká oprava za miliony. Není to první dálnice s kazem

PRAHA Další česká dálnice míří k reklamaci. Tři roky starý úsek dálnice D11 z Chýště do Hradce Králové je na několika místech zničený a čekají ho rozsáhlé opravy a s nimi spojené uzavírky.

Nová silnice totiž doslova nabobtnala. Pravděpodobně spodní voda vzedmula vozovku, na které se vytvořily nebezpečné boule. Silničáři proto museli snížit rychlost na mnoha místech na 80 kilometrů za hodinu. Jako první o tom informoval týdeník Sedmička.

„Došlo k prasknutí cemento-betonového krytu vozovky. Zatím to vypadá, že pravděpodobný problém je ve spodní vodě, která porušuje spodní vrstvy vozovky,“ upřesňuje porušení silnice Nina Ledvinová z Ředitelství silnic a dálnic.

Oprava zničené silnice začne už v tomto roce a přijde zřejmě na desítky milionů korun. Zatím není jasné, kdo tuto částku zaplatí. „V případě, že se prokáže pochybení zhotovitele z doby výstavby, bude Ředitelství silnic a dálnic požadovat reklamaci,“ říká Ledvinová.

Nákladnou opravu by poté musela zaplatit společnost Skanska, která zmíněný dálniční úsek budovala. Skanska se ale brání. Všechny předepsané postupy při výstavbě prý dodržela.

Špatně postavená byla i dálnice v Ostravě. Mohlo za to podloží Východočeská dálnice D11 není jediná silniční novostavba, která má problémy záhy po svém dokončení. Krátce po otevření se začal vlnit i ostravský úsek dálnice D47. Silnice se vzedmula na třistametrovém úseku poblíž elektrárny v ostravské městské části Třebovice. Podle odborníků to způsobilo rozpínání materiálu, který byl použitý v náspu dálnice.

Aby stavaři z firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava vyzdvihli dálnici nad tamní záplavové území, museli vybudovat mohutný násep. Na něj použili umělé kamenivo vyrobené z hlušiny dolu Paskov, strusku z odvalu Hrabová a materiál z odvalu Nové Huti. „Na základě sondáží a geodetických měření odborníci potvrdili jednu z hypotéz - příčinou vad je rozpínání jednoho z použitých materiálů. Vyloučila se tak teorie o doznívající důlní činnosti,“ řekl hlavní stavbyvedoucí ostravské části D47 Petr Hanák.

Rozpínající se násep svalil vinu na firmu ODS - Dopravní stavby Ostrava, která tak musela uhradit opravu za více než 20 milionů korun. „První etapa opravy již proběhla a druhá bude v letních měsících tohoto roku. ŘSD nic neplatí, vše probíhá v rámci reklamačního řízení,“ říká Ledvinová.

Silnice ničí především sesuvy a spodní voda Podobné kazy se na nových silnicích či dálnicích čas od času objeví. Největšími ničiteli nových komunikací jsou právě spodní voda a sesuvy půdy. „Každá stavba se musí navrhovat s podmínkami, které v tom místě jsou. Musí se hledět na geologii i hydrogeologii. Občas se stane, že se při plánování něco opomine. Například se zasáhne do sesuvového území nebo se opomine vliv spodní vody. V každém případě je to chyba,“ říká Jan Paclík ze stavební společnosti Strabag. Podle něj dochází k takovým omylům poměrně málo. „Jde o jednotky případů,“ říká.

Největší zničenou silniční novostavbou, na kterou si Paclík vzpomíná, je tunel Hřebeč na silnici 35 mezi Moravskou Třebovou a Svitavami. Tunel, dostavěný v roce 1999, zničil obří sesuv zeminy v roce 2006. Masa hlíny tehdy zasypala jeden z portálů tunelu. Odklizení zeminy a následná složitá sanace stála více než 50 milionů korun. Tunel byl dlouho průjezdný pouze v jednom směru. Celý byl otevřen až v loňském roce.

***

Dvě reklamované dálnice během dvou let

Česko má další případ nekvalitně postavené dálnice. Tři roky starý úsek dálnice D11 z Poděbrad do Hradce Králové (dole) má problémy se spodní vodou. Ta na několika místech způsobila vzedmutí silnice. Vytvořené vlny na vozovce mohou „rozhodit“ projíždějící vozy. Proto byla na několika místech snížena rychlost až na 80 km/h. Špatně postavenou dálnici čeká rozsáhlá rekonstrukce za desítky milionů.

Od roku 2009 je v reklamaci také ostravský úsek dálnice D47. I tam se dálnice zvlnila. Viníkem ovšem nebyla spodní voda, ale rozpínání podkladového materiálu. Oprava stále probíhá a bude stát zhruba 20 milionů korun. Platí ji ostravská firma ODS-Dopravní stavby Ostrava, která chybu při výstavbě udělala.

Další silniční novostavbou, která byla krátce po svém otevření poškozena, je Hřebečský tunel na silnici 35 mezi Svitavami a Moravskou Třebovou. V roce 2006 zavalil jeden z jeho portálů obří sesuv půdy. Odstranění zeminy a následná sanace svahu stály více než 50 milionů korun.

Právě sesuvy půdy a spodní voda jsou dlouhodobě největšími ničiteli silničních staveb.

Autor:

ANALÝZA: Případ Kenosha. Média si napsala vlastní verzi

Premium Půlka Ameriky si udělala z Kylea Rittenhouse, jenž zastřelil dva lidi, vzorovou karikaturu bílého rasisty s puškou, a...

Pět nejčastějších chyb, které Češi dělají v penzijním spoření

Premium Ve starém „penzijku“ si na důchod spoří více než tři miliony Čechů a v nových fondech už přes 1,3 milionu lidí. Stát...

Strach se do lidí pouští jako jed. Horší než covid je hysterie, říká herec Dušek

Premium Je hercem, režisérem, scenáristou, moderátorem. Renesančního ducha zřejmě Jaroslav Dušek zdědil po svém rodu s modrou...