Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Další zákazy vjezdu pro porsche

Česko

Pražská tramvajová síť je v katastrofálním stavu, nejnovější typ tramvají nemůže na klíčové úseky

PRAHA Dopravní podnik zakáže v příštích týdnech jízdu tramvají porsche v úseku mezi Spálenou a Národní a z Motola do Řep. To znamená, že tyto tramvaje nemohou z jednoho směru vjíždět do jednoho z centrálních bodů pražské tramvajové sítě - stanice Lazarská. Na některé jiné trati tyto soupravy nesmějí už teď.

Souvisí to s tím, že pražská tramvajová trať je velmi zanedbaná. Když na ni vyjedou tramvaje typu 14 T, zvané porsche, které jsou zejména pro ostré zatáčky zcela nevhodné, její beztak špatný stav se ještě zhorší.

Hrozí, že se jednou budou muset tramvaje porsche úplně vyřadit z provozu. Dopravní podnik tomu může zabránit jedině tím, že začne urychleně a systematicky opravovat tramvajové trati. Jenže město na to letos nedalo dopravci ani korunu.

„Situace je velmi tristní.

Jestli se rychle něco nezmění a nezačne se s rekonstrukcemi tratí, budou 14 T pouze ve vozovně, protože už nikde nebudou moct jezdit,“ řekl Karel Březina (ČSSD) z dopravního výboru magistrátu.

Reagoval tak na informace z analýzy, kterou si ohledně stavu tramvajové sítě nechal zpracovat Dopravní podnik. Minulý týden s ní seznámil členy dopravního výboru pražského zastupitelstva.

Dopravní experti v ní došli k závěru, že „dlouhodobá podinvestovanost vede ke zhoršování stavu tramvajové trati“. Nejkritičtějších 9 úseků potřebuje investice ve výši 973 milionů korun. Město však Dopravnímu p o d n i k u dalo na letošní provoz méně

peněz než v předešlých letech.

V katastrofálním stavu je například trať ve vozovně Kobylisy. Proto do celé vozovny nesmějí vjíždět tramvaje porsche, zatímco jiné soupravy nesmějí jen na pět kolejí. Úplné zastavení provozu hrozí obratišti na ďáblickém sídlišti i trati na Libeňském mostě, kterou město od povodní neopravilo

V Praze se tramvaje porsche poprvé objevily před necelými dvěma roky. V hlavním městě jich bude jezdit celkem 60. Poslední tři soupravy firma dodá Praze do letošního března. Výrobce, plzeňská Škoda Transportation, kritiku odmítá. „Ničení kolejí typem 14 T nikdo neprokázal. Jsou to jen úvahy a osobní domněnky některých lidí,“ tvrdí ředitel úseku realizace Marek Herbst. Tramvaje podle něho odpovídají zadávací dokumentaci a veškerým českým normám. O tom, že tento typ tramvají koleje v některých úsecích ničí, hovoří již delší dobu řidiči tramvají a odboráři. „Nemají otočné podvozky, na rozdíl od ostatních typů, co v Praze jezdí. Takže do oblouku najíždějí rovně a sjíždějí bok kolejnice,“ potvrdil nedávno předseda sdružení tramvajáků Ospea Vratislav Feigel.

Špatný stav kolejí a specifičnost tohoto typu tramvají jsou časovanou bombou. Co hrozí, ukázal vloni Vyšehradský tunel. Nejméně rok byl v tak katastrofálním stavu, že v něm tramvaje musely projíždět desetikilometrovou rychlostí. Stav byl natolik vážný, že se drážní úřad chystal trať uzavřít. Teprve poté město v listopadu provedlo havarijní opravu.

„Všechno se hasí, až když to hoří. Vloni neproběhla žádná plánovaná oprava tratí,“ tvrdí Březina. Podle radního Radovana Šteinera město bude chtít získat na opravy tratí peníze z evropských fondů.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!