Anticenu Sexistické prasátečko uděluje kromě veřejnosti také porota složená z odbornic a odborníků z akademické sféry, médií či marketingu. Odborníci v závěrečném ročníku této soutěže na první místo umístili facebookový příspěvek Městské Policie Praha. Porotcům vadilo hlavně to, že sexistickou prezentaci využila státní instituce.
Poslední sexistické prasátečko patří pražským strážníkům a reklamě na vinotéku s odhaleným ňadrem |
Reklamu považuje za nejškodlivější například Barbara Havelková působící na Právnické fakultě Oxfordské univerzity. „Policie má být různorodá, co se týká svých zaměstnanců, a má se snažit takovéto potenciální uchazeče a uchazečky oslovovat. Zde jde o chápání policie jako výspy heterosexuálních mužů,“ uvedla Havelková. Zobrazení téměř nahé ženy podle ní ukazuje, že ony nejsou brány vážně jako občanky, kterým policie slouží, ale jako objekty, které „slouží“ policii. „Jak se asi bude cítit například přeživší sexuálního násilí — půjde to ohlásit?“ zdůvodnila svoji volbu Havelková.
Policie se ale nyní na Facebooku brání představě, že by šlo o sexistickou reklamu. „Nominace na anticenu za reklamu nás upřímně překvapila, protože o reklamu opravdu nešlo. A o sexismu už se hovořit nedá vůbec. Ženám fandíme a podporujeme je. V ulicích Prahy slouží téměř 25 % žen – strážnic,“ napsali pod báseň - v níž mimo jiné avizují, že příště „možná přitvrdí“, a dodali, že ne každá spoře oděná žena je prostitutkou.
Anticenu Sexistické prasátečko uděluje každoročně brněnské občanské sdružení NESEHNUTÍ, cílem je upozornit na zneužívání genderových stereotypů v reklamě a zobrazování mužů a žen v reklamách diskriminujícím způsobem. Letošní ročník byl jubilejní a zároveň poslední. Důvodem je podle organizátorek úbytek sexistické reklamy a úspěšná osvěta.