Pokud jste někdy navštívili Lucembursko, jistě jste zaregistrovali nebývalý počet čerpacích stanic. Například jen na dálnici vedoucí od německého Trevíru je z každé strany pět pump všech možných značek. O zákazníky přesto nemají nouzi. U každé z nich je fronta zájemců o levný benzin či naftu ze sousedního Německa.
Také řada majitelů čerpacích stanic v severních a západních Čechách založila po roce 1989 svůj byznys na zájmu spořivých Němců ušetřit nějakou tu marku či euro za krmení pro svého plechového miláčka.
Dnes už jim obchody moc nejdou. Naopak, Češi jezdí pro palivo do Polska, na Slovensko či do Rakouska.
Daňová konkurence mezi evropskými státy sílí, zvláště od doby, kdy máme možnost přejet státní hranice téměř po celé Evropě bez dlouhých front a otravných kontrol.
Proto je děsivý přístup ministerstva financí, které si evidentně myslí, že zvýšení spotřební daně z nafty a benzinu o deset procent zvýší výnos daně také o deset procent. Na Slovensku od února snížili spotřební daň na naftu o čtvrtinu a hle – výnos daně je o osm procent vyšší.
Takže jedna rada pro ministra financí: zkuste také složitější matematické modely než jen pouhou trojčlenku.