Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

David prohrál bitvu s Goliášem

Česko

EKONOMICKÝ SLOUPEK

Čím kdo zachází, tím také schází. Toto úsloví nejlépe vystihuje situaci, ve které se ocitl německý výrobce luxusních sportovních vozů Porsche. Ten si dlouhá léta brousil zuby na svého rivala koncern Volkswagen. A právě snaha ovládnout výrobce takových značek, jako je Audi, Bentley, Bugatti nebo Lamborghini podrazila firmě nohy. Během čtyř let se jí sice povedlo nakumulovat téměř 51 procent akcií Volkswagenu, ale zvýšit podíl na 75 procent a tím firmu plně ovládnout se jí již nepodařilo. Smrtelnou ránu Porsche zasadila finanční a později hospodářská krize. Ta podemlela trh s luxusními vozy a tím odstřihla Porsche od zdroje příjmu. Navíc vyschly i finanční trhy, které byly dříve ochotné poskytnout výrobci sportovních vozů v případě potřeby nutnou finanční injekci. Mateřská firma české Škody Auto se tak ocitla v unikátním postavení - z lovené rybky se náhle stala žralokem.

Má šanci spolknout firmu, která kolem ní po léta kroužila jako otravný hmyz. Do karet koncernu hraje fakt, že je mnohem větší než Porsche. Volkswagen nyní musí najít zhruba čtyři miliardy eur na získání 49 procent v Porsche. Během následujících dvou let bude mít šanci za zhruba stejnou sumu získat zbytek společnosti. Otázkou zůstává, zda nový žralok nemá příliš velké oči a zda oživení automobilového trhu přijde dostatečně brzy. Jinak i tyto námluvy mohou skončit pláčem.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!