Úterý 10. prosince 2024, svátek má Julie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Dekor jako životní program

Česko

Známý brněnský sběratel a galerista Richard Adam vyzval asi před rokem Petra Kvíčalu, aby v monumentálním interiéru brněnské Vaňkovky uspořádal velkou výstavu. Umělec měl zpočátku do jisté míry obavy, zda jeho tvorba tak rozsáhlou halu zaplní a zda retrospektiva nebude přece jen působit monotónně. Nakonec se rozhodl využít tuto příležitost, která se hned tak nemusí opakovat.

Expozice se soustřeďuje výhradně na obrazy, ačkoliv Kvíčalova tvorba je daleko širší. Zahrnuje i například nástěnné malby, pomalované objekty, instalace pro určitý prostor i realizace v architektuře. Malíř sice zvolil chronologické členění, ale spíš vyšel z významových souvislostí, řadil vedle sebe různé cykly (Bílé monochromy, Červené monochromy, Memory,), v nichž je vždy vidět vývoj myšlenky. Hned proti vchodu nás vítá obraz inspirovaný mořským příbojem, který autor pozoroval za svého pobytu v jižní Itálii. Zaujalo ho neustálé opakování takřka stejného pohybu s nepatrnými, ale stálými proměnami. Na jeho obrazy působí i zážitky z dalších exotických zemí nebo i z míst nedostupných běžným turistům. Je pro něj důležitý vstup do jiných kultur i časů, zaujal ho například život v afrických vesnicích odříznutých od našeho světa. Tyto zkušenosti ho přiměly k hlubokému zamyšlení nad vztahy mezi různými civilizacemi a typy společností. V jeho malbě se samozřejmě projevuje zaujetí přírodou, jejími proměnlivými podobami.

Skalpel, lepicí páska i islámský ornament a secese Kvíčalův projev působí velkoryse, směřuje k řádu, ale přitom se do něj promítá i náhoda. Například v tahu skalpelu, kterým prořezává plochu, určuje rytmus linií a který nelze opakovat ani opravit. Právě přirozené nepřesnosti oživují systém.

Experimentuje i s dalšími technickými postupy, například nalepuje lepicí pásky, které vymezují kompozici. Do nich pak opět řeže skalpelem, zkouší barevné kombinace, sleduje střídání světel. Využívá sice intuici, ale výsledná skladba vychází z daných pravidel. Vlnovky obrazů mají řád, malíř pracuje s přesně danými směry dělení úhlů, s rytmizací plochy. Tak vzniká pro něj tak typický ornament.

Kvíčalu zajímají i kultury blízkého východu či starého Egypta. Studoval islámský ornament, který vychází z dělení kruhu. Sám také rozčleňuje základní geometrické prvky. Je tu však rozdíl, v jeho malbě se nikdy nic přesně neopakuje. Zamýšlí se nad tím, proč vlastně vnímáme dekor pejorativně, když jeho vzorce charakterizují životní styl. Proměnlivost jeho práce vychází z pozorování krajiny, v níž nikdy nic není stejné. Výraznou stylizací se blíží k designu, do něhož čas od času zasahuje (návrhy vzorů látek pro různé účely, nástěnná malba v interiérech). Jeho tvorba vychází také z odkazu secese, která výrazně stylizovala přírodní tvary. Navazuje však i na malíře nedávné doby, kteří stejně jako on vyšli z neustálého pozorování přírody, ale na jiném základě rovněž dospěli k abstraktním kompozicím. Je to především Zdeněk Sýkora nebo Vladislav Mirvald, kteří se na jedné straně inspirovali krajinou a na druhé straně vyšli z matematických či deskriptivních zákonitostí.

Kvíčalova výstava ukazuje, jak se autorův názor vyhraňuje. Tak se nakonec z často vyčítané dekorativnosti stává přednost, protože vychází z vývoje, který směřuje k celoživotnímu programu. V instalaci se setkáváme s obrazy od poloviny 80. let až do současnosti. Dokonce tu v záplavě výrazně barevných kompozic vznikla obrovská černobílá kresba, která tvoří ostatním obrazům protipól nejen svým měřítkem, ale také tím, že ji autor vytvořil na místě na stávajícím panelu.

Jedním z vrcholů expozice je rozměrný obraz Šedesát dní červené, modré a žluté, na kterém malíř pracoval celé toto období deset až dvanáct hodin denně; obraz byl také delší dobu vystaven v Praze ve Veletržním paláci.

***

HODNOCENÍ LN ***** Petr Kvíčala: Vlny

Vaňkovka, Brno Do 7. září 2008

Autor: