Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Delta je módním doplňkem

REDAKČNÍ TEST

Hatchback Lancia Delta si s žádným jiným autem nespletete. Dokáže být ale originální také z jízdního pohledu? To jsem zjišťoval v tradičním redakčním testu.

Auta kategorie nižší střední třída se vyrábějí většinou pro racionální zákazníky, kteří kladou důraz na praktičnost a náklady. Jsou zde ale samozřejmě také různými směry zaměřené výjimky, a právě mezi ně patří nová generace Lancie Delta, která se nedávno začala prodávat na českém trhu.

Lancia se snažila s modelem Delta vystoupit z davu. K tomu použila nejen originální design karoserie s mnoha zajímavými detaily, ale také navrhla auto, které je větší než většina konkurentů. Přestože používá podvozek z Fiatu Bravo, je postavena na rozvoru 2,7 metru, za který by se nemusel stydět nejeden vůz střední třídy. Zadní náprava je ale tvořena zkrutnou příčkou obvyklou především u vozů nižších segmentů.

Netradiční zadní sedadla Při pohledu dokáže nová delta vyvolat dojem exkluzivity. Podobný, i když přece jen méně intenzivní pocit máte i uvnitř. Zde použité materiály jsou nevšední a při jízdě v noci je velmi efektní také nepřímé osvětlení některých tlačítek. Přístrojová deska je ale vcelku konvenční a používá konstrukční skupiny známé z jiných vozů koncernu Fiat. Vzhledem k dojmu luxusu, který dokáže delta vyvolat, se mi jako ne zcela vhodné jevilo použití displeje rádia s příliš velkým rastrem. Z praktického pohledu nebyly ideální ani držáky nápojů bez dostatečného držení kelímků. Na tvar sedadel jsem si musel chvíli zvykat. Nejdříve mě překvapila jejich nečekaná tuhost, kterou bych očekával spíše u nějakého německého auta.

Lancia nezapomněla ani na zadní sedadla. Ta mají podobnou tuhost jako vpředu, ale jejich silnou stránkou je variabilita. Kromě změny sklonu opěradla je možný jejich podélný posun v rozmezí více než deseti centimetrů. V zadní poloze si dokonce můžete vzadu dát díky dlouhému rozvoru i nohu přes nohu, a přesto zbývá pro zavazadla ještě 380 litrů.

Nejraději jezdí rovně Testovaná delta byla vybavena již v jiných modelech koncernu Fiat osvědčeným přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1,4 litru s výkonem 150 koní. Motor je tichý a nabízí dostatek síly ve středních otáčkách. Jak to ale u podobného typu motorů bývá, tak při častějším využívání jeho potenciálu je potřeba počítat s vyšší spotřebou překračující hranici deseti litrů.

Ve skutečnosti ale budete jezdit za míň, protože delta má tu vlastnost, že vás nijak nenutí k rychlosti. Uvnitř totiž panuje uvolněná atmosféra, kterou narušuje pouze možná až zbytečně tvrdě naladěný podvozek. O delších nerovnostech silnice v tomto voze budete bezpochyby vědět.

Jízdní vlastnosti ale větší tuhosti neodpovídají. Přední kola mají poměrně málo trakce a díky dlouhému rozvoru má delta sklony k poměrně citelné nedotáčivosti, kterou pocítíte i při jízdě běžnými rychlostmi. V nájezdech do zatáčky vás tedy poměrně brzy překvapí ztráta adheze předních kol, kterou koriguje buď ubrání plynu, nebo stabilizační systém. Z řidičského pohledu není nová delta nijak zvlášť zábavným vozem a ukazuje, že výchozí podvozek nelze natahovat do nekonečna. Lancia Delta je vozem, který má vlastní tvář. Jistě osloví člověka, který se chce ukazovat a rád si nechává vštěpovat dojem exkluzivity. Současně tato nová lancia dokáže uspokojit i po praktické stránce. Kdo má ale alespoň trošku rád řízení, ten z delty úplně nadšený nebude.

***

Lancia Delta 1,4 T-Jet Koncepce: pětidveřový hatchback s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol, rozměry 4520x1797x1499 mm, rozvor 2700 mm, provozní hmotnost 1395 kg, zavazadlový prostor 380-465 l Motor přeplňovaný zážehový čtyřválec, 1368 cm3 Výkon 110 kW (150 k)/5500 min-1 Toč. moment 206 N.m/2250 min-1 Převodovka 6M Zrychlení 0-100 km/h 8,7 s Nejvyšší rychlost 210 km/h Kombinovaná spotřeba 7,0 l/100 km Cena 535 000 Kč HODNOCENÍ

Svým vzhledem budí Lancia Delta zaslouženou pozornost všude, kde se objeví. Uvnitř je laděná komfortně a prakticky. Jízdní vlastnosti jsou jisté, ale nijak zvlášť podmanivé. Překvapivě není komfort odpružení takový, aby ladil s komfortním interiérem. Klady: originální a poutavý design, posuvná zadní sedadla, projev přeplňovaného motoru Zápory: sebevědomá cena, tužší odpružení, nedotáčivost v zatáčkách, nepraktické držáky nápojů KONKURENCE

Peugeot 308 je sice o něco kratší a nemá posuvná zadní sedadla, je ale také ve svém segmentu spíše prostornějším vozem. Stejně jako Lancia Delta je i 308 laděný komfortně, peugeot však má měkčí odpružení. Nemá ambice být stylovým vozem a možná i proto je o něco levnější.

Honda Civic má výrazný a osobitý styl, a přesto nepostrádá praktickou záď s originálně sklopitelnými sedadly. Civic je laděn sportovněji než lancia, proti přeplňovanému zážehovému motoru staví úspornější atmosférickou jednotku. Cenově je civic levnějším vozem.

Autor: