Výstavními prostorami zavál svěží vítr, a to i přesto, že tentokrát byl hlavní stan přehlídky rozbit v téměř historické budově - funkcionalistickém masivu Elektrických podniků u metra Vltavská. Navzdory finančním krizím se zdá, že snaha malých výrobců přicházet s inovativními výrobky a spolupracovat s předními návrháři trvá. Příkladem za všechny budiž firma Brookis orientovaná na osvětlovací techniku, která designérům přímo nabízí komplexní službu, v jejímž rámci dovedou návrh k finalizaci. Skupina Olgoj Chorchoj zde vystavuje ukázky svých prací z opálového skla, z nichž zaujme zejména kolekce Zubatá, tvarem připomínající izolátory vysokého napětí.
Letošní Designblok by se líbil Karlu Čapkovi. Vlna designérů orientovaných na příjemné výrobky denní potřeby je silná a jejich tvorba hravá, nápaditá a lidsky hřejivá. Oproti tomu slabší je letos účast zahraničních tvůrců. Zejména norští návrháři, kteří patří v Evropě ke špičce a kterým byl poskytnut nejexkluzivnější prostor, nepřinášejí nic nového, nepočítáme-li příjemnou vůni norského dřeva v jejich hobitích expozicích. Řada zahraničních jmen je zde však spojena spoluprací s domácími, což je skvělá zpráva.
Autoři výstavy opět museli řešit delikátní rovnováhu mezi uměním a komercí. Některé z četných výstavních prostor nejsou vlastně ničím víc než prezentací firmy, ale nebije to do očí a obě sféry se docela přirozeně prolínají. Pravidelnější návštěvníci si zřejmě již zvykli, že oddíl výstavy nazvaný Creme de la creme je především přehlídkou sponzorů a spolupracovníků festivalu.
Některé společnosti se snaží vymanit se z „produktového“ stigmatu a orientují se na mládí a budoucnost. Firma Elektrolux například zahalila svou prezentaci do tmy protínané laserovými pablesky a ukazuje vítězné práce posledních dvou ročníků soutěže DesignLab, v níž návrháři nejsou svazováni ničím než vlastní představivostí a nabízejí třeba teleportační ledničku či robota pro ochranu rostlin na nehostinných planetách. Do budoucnosti se podíval také magazín Moderní byt se svou lehce šokující verzí příbytku budoucnosti, v níž je všední realitou terorismus, virtualita a náhodný sex.
Výrazným trendem je i ekologie. Motiv jízdního kola se opakuje nejen v místnosti nového design studia Okolo, ale i na dalších místech. Udržitelnost, šetrnost k přírodě, přírodní materiály, vůně trávy či docela obyčejná úspornost jsou evidentně motivy, na které domácí tvůrci a snad i výrobci slyší. Jsme také svědky stále většího zviditelňování českého skla, které, jak ukázalo třeba studio Koncern svým stavebnicovým systémem Lasvit Crystal Wall, může docela dobře dobývat svět.
A konečně nezanedbatelným přínosem letošního ročníku je zviditelnění ostudně zamřelé budovy Elektrických podniků z let 1927-35, která si v ničem nezadá s mnohem slavnějším Veletržním palácem.
Designblok 2010
KD Vltavská Praha, 7. 5. - 10. 10.
O autorovi| IVAN ADAMOVIČ, Autor je publicista