Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Dětská nextomanie

Česko

Je mnoho dětských módních značek, ale jen jedna z nich se v Česku stala kultovní - anglický Next. Kdo nemá dítě oblečené „v Nextu“, aby se pomalu styděl jít na pískoviště. Kde se ta mánie vzala?

Nikdy jsem netušil, že z něčeho tak banálního, jako jsou oblečky pro mrňata, se může stát mánie. To jsem ještě neznal módní značku Next. Nevěděl jsem, že mohou existovat specializovaná diskusní fóra, kde si ženy na mateřské vyměňují své zkušenosti. Neměl jsem ani páru o tom, že na internetu jsou k vidění módní přehlídky prťat, která hodnotí ostatní matky. A už vůbec jsem nevěděl, že si některé podnikavé matky udělaly z těchto oblečků slušnou živnost.

Na počátku bylo přitom průměrné dětské oblečení. A na konci šílenství po jediné značce. To je dokonce tak silné, že se nošené oblečky prodávají za stejnou, nebo dokonce vyšší cenu, než byla pořizovací. Pokud si nejste jisti hodnotou svého Next majetku, nabídněte jej v aukci a budete se divit, kolik vyděláte na obyčejném kusu textilu. Rozhodl jsem se, že jako muž a současně otec roční slečny přijdu této záhadě na kloub.

Je libo mikinu za tisícovku?

V každém větším městě jsou značkové obchody s hadříky pro děti. C&A, H&M, ZARA, Kenvelo se vyskytují snad všude. Přesto žádná z těchto značek nevyvolává stejné emoce jako Next, která se na první pohled liší jen výrazně vyšší cenou. Za obyčejné bavlněné tričko tu zaplatíte od tří do pěti set, ovšem chcete-li koupit mikinu, její cena se může vyšplhat i přes tisíc korun. Což je za hadříky, jejichž životnost je vzhledem ke zběsilé rychlosti růstu lidských mláďat poměrně krátká, víc než dost.

Tak co je to tajemné kouzlo?

V Anglii, odkud tato značka pochází, jde o naprosto normální a průměrný obchod s konfekcí. Dokonce je Next tak běžný, že na britském internetovém tržišti eBay.co.uk koupíte nové oblečení této značky už od necelé libry, tedy za míň než třicet korun. Poštovné do Česka stojí obvykle okolo stokoruny. Tedy můžete si pořídit nový kousek za stejnou nebo spíš nižší cenu, než je u nás v second handu. Jenže česká duše miluje cokoliv cizího a značkového, a tak vás zde obleček z Nextu na prtěti katapultuje do vyšších společenských vrstev, a to bez ohledu na to, že jinak jezdíte ojetou škodovkou.

Sám jsem tomu nevěřil, až když se mě několik matek zeptalo, odkud že to má naše dcerka oblečení, značně jsem znejistěl. Moji přátelé nedávno podědili pár značkových Next kousků pro miminko a narazili na to, že se na ně okolí začalo dívat skrz prsty. Mají čtyři děti a normálně patří spíš mezi chudší, ale teď drbnám vrtá v hlavě, kde vzali na ty nóbl oblečky.

Na začátku celé mánie přitom nebylo nic víc než předražené hadříky v českých obchodech a pár podnikavých žen na mateřské dovolené, které si chtěly přivydělat pár korun navíc. Ty začaly vyjíždět to Anglie a skupovat tam značkové věci, které za výrazně vyšší ceny prodaly. Pořád jejich ceny ale byly nižší než běžné v Česku. Next totiž není vůbec levný, aby si ho mohl dovolit každý, a přitom není tak drahý, aby aspoň něco značkového nemohla mít každá matka pro své dítě. Není nad ten báječný pocit, když do novorozenecké poradny dorazíte s vystajlovaným broučkem a ostatní matky vás kradmo pozorují. Už cítíte tu mírně snobskou výjimečnost?

K masovému rozšíření Nextu ale nejvíce pomohl internet a obyčejná lidská šeptanda. Kdy naposledy jste si koupili něco, co vám doporučil váš známý? Osobní doporučení je totiž nejlepší a nejspolehlivější reklama. U Nextu to funguje na 200 procent. Stačí, že jedna matka napíše, že zrovna tento růžovoučký kabátek pro dcerku obdivuje celé její široké okolí a sousedka odnaproti prská závistí, a už zájem o konkrétní model roste. Být marketingovým specialistou Nextu, tak si mnu ruce.

Jenže marketing v Česku vůbec nedělá samotná firma, ta se o své internetové zákaznice vůbec nestará. Veškerou práci s budováním značky si daly internetové obchodnice. Právě ony vytváří legendu Nextu a s mravenčí pilností popisují výlučnost běžného oblečení. O jejich peníze totiž jde především. Jsou to právě ony, kdo riskuje nadváhu svých kufrů u leteckých společností a tráví dny i noci vyřizováním objednávek, a hlavně péčí o své zákaznice. Ty nejschopnější nabízí i galerie svých spokojených malých zákazníčků.

Navíc na nejrůznějších internetových fórech se řeší naprosto cokoliv, co se týká Nextu. Děje se tak se stejnou vášní, jako si motoristé porovnávají svoje plechové miláčky a milovníci známek počítají vroubky na modrém mauritiovi. Řeší se poslední kolekce, zpravidla zimní uprostřed parného léta, probírají se jednotlivé motivy použité na oblečení (mimochodem kuřátková kolekce je naprosto odlišná od ptáčkové), a hlavně vychloubá se tím, co máte. Dokonce tak vznikla speciální ženská řeč, kterou normální člověk nemá šanci pochopit. Už se neříká, že dítěti něco sluší, ale slušánkuje. Oblečení není hezké, ale naprosto bombičkové, vychytané a báječně se hodí pro vašeho frajera nebo princezničku. Prostě v nabídce jsou jen samé božííí věcičky!

Klepu se nefalšovaným odporem. Internetová módní policie dětí Aby porovnávání lidských mláďat bylo dokonalé, existuje dokonce něco jako internetová módní policie dětí. Zde si matky vzájemně hodnotí své nákupní úlovky naaranžované na vlastních dětech. Být pedofil, slintám potěšením. Matky totiž bez jakýchkoliv obav vystavují fotografie i téměř nahých ratolestí. Kde jinde se můžete beztrestně podívat na obrázky pětiletých chlapečků jen v plavečkách? Případně kde jinde objevíte malinké modelky, které se nakrucují úplně stejně lascivně jako jejich o dost starší kolegyně?

Jenže nejsem úchyl a v pozorování malých dětí nespatřují žádné erotické potěšení. A tak se velmi rád vrátím do světa, kde je jedno, co má vaše dítě na sobě, hlavně, když v tom vydrží alespoň pět minut suché a čisté.

Stačí, když jedna matka na internet napíše, že kabátek její dcerky obdivuje okolí, a sousedka odnaproti prská závistí.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...