Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Digitální televize v Česku živoří

Česko

„Rozdělení televizních licencí poškodilo trh, novým televizním stanicím totiž znemožnilo přístup k vysílání. Ty tak dostanou prostor až příští rok,“ říká Kamil Levinský, budoucí generální ředitel Českých Radiokomunikací.

* LN Kdy by mohlo dojít v Česku k dokončení digitalizace rozhlasového vysílání?

Stávající rozhlasové subjekty dosáhly před časem toho, že došlo k prodloužení jejich stávajících licencí umožňujících využívat současné FM spektrum až do roku 2025. To znamená, že na rozdíl od provozovatelů televizního vysílání nejsou nuceny vracet analogové kmitočty. Ale já si myslím, že k tomu dojde určitě dříve než v roce 2025. Čím dřív k digitalizaci dojde, tím lépe. Ze začátku asi ještě poběží nějaké souběžné vysílání, ale potom se musí jasně ukázat, že výhoda digitálního vysílání, zejména v oblasti nižších nákladů, by měla převážit nad tím analogovým.

* LN Jak to pocítí posluchači?

V podstatě to bude znamenat, že se rozšíří nabídka rozhlasových stanic. Dále by to mělo zajistit větší komfort v poslechu rádia, například pokud pojedete autem, nebudete muset tak často přelaďovat pro poslech vaší oblíbené stanice. Samozřejmostí se stanou doplňkové služby ve formě programového průvodce nebo větší nabídka stanic.

* LN Vytvoří se také prostor pro vznik nových stanic?

Ano. Tomu nahrává i fakt, že kmitočtové spektrum v oblasti FM vysílání je dnes zcela vyčerpané. Pokud dnes vznikají nové rádiové stanice, tak se umisťují na internet, nebo – jak jsme toho svědky v případě Českého rozhlasu a Rádia Proglas – i do televizních multiplexů 1 a 3. Digitalizace by měla umožnit šíření vysílání standardní cestou, tedy vzduchem, a ne po internetu.

* LN Není to trošku krok zpět, když se v současnosti všechno přesouvá právě na internet?

To určitě není! Když srovnáte poslechovost internetových a těch standardních rádií, tak stále jasně vítězí zemská platforma. To je případ televizního i rozhlasového vysílání. A já si myslím, že to tak zůstane i v budoucnu.

* LN Asi před rokem jste říkal, že v roce 2012 by mělo dojít k liberalizaci televizního trhu. Stojíte si za tím stále? A co to vlastně v praxi znamená?

Současná legislativa neříká přesně, kdy k této liberalizaci dojde. Technický plán přechodu z analogového na digitální televizní vysílání stanovuje, že datem vypnutí analogového signálu bude listopad 2011. Ovšem s výjimkou oblasti kolem Jeseníku a Zlína, kde se datem vypnutí analogu rozumí červen 2012. Právě s vypnutím analogového televizního signálu souvisí jedna zásadní změna: subjekty, které budou mít zájem vysílat v digitálních multiplexech, nebudou už muset žádat Radu pro rozhlasové a televizní vysílání o licenci, ale požádají pouze o registraci. Liberalizace televizního trhu tedy znamená, že každý, kdo je schopen dát dohromady program, má finance na to, aby postavil svou televizi, a vyhoví podmínkám Rady, dostane od Rady registraci a může začít vysílat.

* LN Takže k liberalizaci dojde až v červnu 2012, kdy se vypne analogový signál i v Jeseníku a Zlíně?

To je právě otázka, o které se hodně mluví. Bude to v listopadu 2011, nebo v červnu 2012? Liberalizace televizního trhu je samozřejmě velice pozitivním a žádaným krokem. Dojde totiž k vyrovnání poněkud umělé situace, kdy v předchozích čtyřech letech bylo uděleno na základě výběrového řízení 6 licencí pro televizní subjekty, které v současné době na těchto licencích živoří.

* LN Nezdá se mi, že by televizní stanice přímo živořily...

No jistěže živoří, protože na nových licencích vysílá v současné chvíli pouze druhý a třetí kanál Primy, druhý kanál Novy a Televize Barrandov. Další stanicí byla Z1, ale ta ukončila vysílání v lednu.

* LN Proč na získaných licencích nevysílají i ostatní televize?

Protože o licence buď ani nepožádaly, nebo požádaly, ale zkrátka na nich nezačaly vysílat.

* LN Je to kvůli propadu reklamního trhu, ke kterému došlo v roce 2009, ale i loni?

Ano, propad trhu s reklamou je jedním z těch největších důvodů. V roce 2009 tento trh spadl o 30 procent a loňské odhady hovoří o dalším propadu okolo 7 až 8 procent. To znamená, že oproti roku 2008 se trh s reklamou zmenšil o téměř 40 procent. To je hodně velký balík peněz na to, aby provozovatel televize přehodnotil své plány a případně odsunul toto vysílání. Většina televizních stanic prostě nebyla schopná původní nadšení z digitalizace ufinancovat. Druhá věc jsou jistá privilegia na trhu s televizním vysíláním.

* LN Skutečně existují?

Existují. Základní chybou procesu digitalizace bylo to, že se příliš dalo na velmi hlasité projevy nových televizních subjektů, které pod záštitou digitalizace slibovaly zajímavou, místy až veřejnoprávní programovou skladbu. Těmto televizím bylo uděleno privilegium v podobě zemských digitálních licencí, které je opravňují k přednostnímu umístění v multiplexech. To mělo velmi negativní dopad na celý trh. Trh by měl fungovat samoregulačně, protože pokud je zde nějaký nový subjekt, který má zájem na tento trh vstoupit, má na to peníze a byl by schopen financovat digitální vysílání, tak by mu mělo být vysílání umožněno.

* LN Současná legislativa mu to neumožňuje?

Současná legislativa pokřivuje televizní trh: dejme tomu, že subjekt, který bude chtít spustit nový program, pro který má pouze satelitní, ale nikoliv zemskou digitální licenci, by chtěl umístit tento program do zemské platformy, přijde za ČRa a a zaplatí si místo v multiplexu. Potud je vše v pořádku. ČRa mu umožní na základě mechanismu takzvaného převzatého vysílání daný program do multiplexu umístit. Problém nastává v případě, že dojde k zaplnění multiplexu a za nějakou dobu jedna z licencovaných televizí sežene finance a bude chtít v tomto multiplexu vysílat. Požádá o smlouvu s ČRa a my jsme ze zákona povinni ukončit vysílání programu, který je vysílán v režimu převzatého vysílání. Umístění programu ze satelitní do zemské platformy s sebou přitom nese investice vyšší než 100 milionů korun. Žádný rozumný investor nebude investovat takovou částku do televize, pokud nemá naprostou jistotu umístění v zemské platformě.

* LN Díky liberalizaci televizního trhu tady ta jistota bude?

Měla by být. Programy by měly být mezi sebou rovny, a pokud nějaký subjekt požádá o vysílání v multiplexu, tak by měl mít jistotu, že ho z něj nikdo jiný nevystrnadí.

* LN Jak se celý přechod z analogového vysílání na digitální dotkne diváků?

Diváci to poznají zejména v širší programové nabídce. Předpokladem je, že bude vysílat taková televize, která bude dostatečně finančně silná a schopná nabídnout větší programovou skladbu. Budou to jak současní provozovatelé, ať už televize Nova nebo televize Prima, kteří jsou schopni rozšířit současnou programovou nabídku, nebo možná i noví provozovatelé, kteří by měli zájem vstoupit na český trh. Uvidíme, zda někdo ze zbývající skupiny nových držitelů licencí spustí do konce tohoto roku vysílání v zemském multiplexu (pozn. redakce – licence vlastní TV Pohoda, RTA, Febio, Óčko, TV Barrandov, která již vysílá, a Z1, která vysílání v lednu ukončila).

* LN Je v Česku ještě prostor pro rozšiřování programové nabídky? Nejsme už poněkud přeprogramovaní?

V této otázce hraje největší roli předpoklad, jakým způsobem se vyvine reklamní trh. Já si osobně myslím, že ještě nějaký prostor pro tematické kanály tady je, ale právě na reklamním trhu to bude záviset. Pro nás je nejhorší, když tady budou televizní stanice, které se budou pohybovat na hranici profitability nebo pod ní a nebudou schopny zemské vysílání financovat. Pokud nějaká stanice najde mezeru na trhu a spustí nový kanál, který bude profitabilní a uživí se, tak my pro ně budeme rádi ten kanál přenášet.

* LN To je poměrně obecná odpověď...

To je, ale je to také složitá otázka. Ono těch vizionářů, kteří tvrdili, že v Česku chybí různé tematické kanály, bylo několik. Ale jejich návrhy na nové programy nenašly nikdy žádný obchodní model tak, aby mohly fungovat. A jediný smysluplný program je ten, který na sebe vydělá. Proto je otázkou, jestli někdo najde na trhu skulinu, která je ještě zajímavá pro zadavatele reklamy.

* LN Je smysluplný nově spuštěný kanál Prima Love, který se zaměřuje na ženy ve věku do 44 let?

Mně ten koncept připadá zajímavý a jsem upřímně řečeno přesvědčen, že bude dlouhodobě udržitelný.

* LN Cílí na širokou skupinu obyvatel?

Výroba kanálu pro stávajícího provozovatele televizního vysílání je určitě levnější než výroba kanálu pro nové hráče. To znamená, že každý nový kanál TV Nova nebo TV Prima je kanál, který nemusí být nutně tak finančně náročný jako nový kanál nové televize. Pokud budou v Česku vznikat další programy, tak si myslím, že to budou programy TV Nova a TV Prima. Případně je možné, že by sem vstoupil nějaký nový silný hráč. Ten by už ale musel mít programové portfolio a musel by udělat lokalizaci programu a zajistit jeho šíření. Kompletní výroba programu a nastavení chodu nové televize je věc, která je nesmírně náročná. Je to vidět na příkladu držitelů nových digitálních licencí, vždyť v Česku funguje pouze jediná z těchto nových televizí, a to je TV Barrandov.

* LN Takže pokud by do Česka chtěl vstoupit nový televizní subjekt, bude to mít poměrně těžké?

Určitě. Pokud by to nebyl subjekt, který by měl zkušenosti s provozováním televizního vysílání ze zahraničí. To by bylo určitě ulehčujícím faktorem.

* LN Myslíte si, že by sem chtěl vstoupit nějaký takový provozovatel televizního vysílání? Nebo to dokonce víte?

I kdybych to věděl, tak to říct nemohu. Já si myslím, že je to jedna z možností.

* LN Subjekt ze zahraničí?

O tom bych nerad spekuloval...

***

Korunní princ

* Kamil Levinský

Působil jako auditor ve společnostech Ernst & Young, Standard Companies a Eurotel. Později zastával v Telefónice O2 pozici ředitele pro integrace procesů a kvalitu. V Českých Radiokomunikacích působí od května 2007. V roce 2010 se stal ředitelem pro obchod a marketing a na konci roku nahradí ve funkci dosavadní generální ředitelku Jane Hannah.

Autor: