130 let

Dirigent Tomáš Netopil se uvedl skvěle

Česko

Na svém druhém abonentním koncertě nabídla Česká filharmonie občerstvující výkon.

Program svého prvního vystoupení s Českou filharmonií měl mladý dirigent Tomáš Netopil víceméně daný - koncert měl původně dirigovat Zdeněk Mácal. Netopil s filharmoniky nastudoval místo Haydnovy symfonie osvědčeného Dvořákova Vodníka, méně často uváděný cyklus písní Vítězslava Nováka Údolí nového království a Druhou symfonii Jeana Sibelia.

Jak Netopil uvedl v nedávném rozhovoru, při hostování u zahraničních těles (a je jich požehnaně) po něm přirozeně nejčastěji chtějí českou hudbu. Tentokrát si Dvořákovu symfonickou báseň podle Erbena sám vybral a očividně se nehodlal spolehnout na to, že filharmonici tuto hudbu mají „v krvi“. Jeho precizní vedení bylo znát v přesné a jednotné artikulaci témat, v promyšlené gradaci částí i celku, v napětí. Orchestr šel jeho střídmému, ale energickému gestu „na ruku“. Z Vodníka společně vykreslili skutečně ďábelskou bytost, podařilo se jim barevně odlišit vodní svět od sféry lidí.

Údolí nového království, cyklus písní Vítězslava Nováka na slova Antonína Sovy, je dílo nabité symboly a významy, jež se dají vykládat různým způsobem. Ze snivého textu lze vynést motivy erotické, sociální či mystické, tóny melancholické i konejšivé. Barytonista Ivan Kusnjer podal po hlasové stránce dokonalý, po výrazové ne úplně přesvědčivý výkon. Nešlo se ubránit dojmu, že partitura nabízí mnohem víc pocitových proměn a barev, které jsou skryty v textu a v opalizující orchestraci.

Drsný svět severu, vzdálený dvořákovské vroucnosti, avšak ne nepodobný Novákovu uvažování, rozprostřela před zaplněným sálem Rudolfina Symfonie č. 2 finského skladatele Jeana Sibelia. Hudba mužná a vitální, plná náhlých zvratů a i v plochách té nejjemnější dynamiky nabitá děním.

Tomáš Netopil dosáhl magických momentů například na začátku druhé věty, v nejtišším pizzicatu violoncell a v následné mohutné vlně gradace. Zdůraznil fragmentárnost i živelnost Sibeliova rukopisu a jeho dotažená interpretace udržela napětí až do majestátního finále.

***

Netopil se očividně nehodlal spolehnout na to, že filharmonici mají Dvořákovu hudbu „v krvi“

HODNOCENÍ LN ***** Česká filharmonie Dirigent: Tomáš Netopil Dvořákova síň Rudolfina 1. 11. 2007

Autor:
  • Vybrali jsme pro Vás