PRAHA / LOS ANGELES Společnosti Walt Disney vzrostly zisky o 54 procent. Za poslední čtvrtletí tento mediální a filmový gigant se sídlem v Los Angeles vydělal téměř 11 miliard dolarů (téměř 180 miliard korun).
Podnikání společnosti je rozděleno do několika oblastí a každá z nich zaznamenala finanční úspěch. Pod jménem Walt Disney se sdružují filmová studia, zábavní parky, multimiliardová mediální síť, resorty a vydavatelství.
Nejvíce ale k zisku přispěly tři faktory: výnosy z reklamy, zvýšená návštěvnost zábavních parků a velký úspěch filmu Toy Story 3 včetně hraček a dalšího doprovodného zboží k filmu.
Parky, lodě a myšák Mickey Nejvýrazněji vzrostly zisky zábavních parků, takzvaných Disneylandů. Jak ukázal minulý rok, návštěvníci jsou ochotní za setkání se známými postavami z animovaných pohádek zaplatit stále vyšší sumy.
V parku víc utráceli, ačkoli ceny jak vstupného, tak i občerstvení rostly. Plné kapacity zaznamenaly i hotely a resorty společnosti. „Zájem lidí cestovat se opět zvyšuje,“ řekl na tiskové konferenci James A. Rasulo, finanční šéf firmy.
Nápad na založení parku se zrodil v hlavě Walta Disneyho už koncem čtyřicátých let minulého století, kdy uvažoval o tom, vytvořit zábavní park pro zaměstnance a jejich děti. První miniaturní železnici s parní lokomotivou nechal zkušebně postavit pro své děti na pozemku svého kalifornského sídla.
Nápisem Disneyland je vaše země! přivítal první návštěvníky zábavního parku v létě 1955. Ve Spojených státech má nyní dva parky a mimo americké území postavila společnost parky v Paříži a Hongkongu. Rozšíření úspěšného parku v Hongkongu bude stát 500 milionů dolarů, zatímco do Paříže loni přibyla atrakce Toy Story za 100 milionů. Disney má předběžný souhlas čínské vlády ke stavbě dalšího parku v Šanghaji.
Velké oblibě se těší také zábavní zaoceánská loď jménem Disney Dream, kterou zprovoznila společnost loni v lednu a jejíž kapacita se celoročně plnila z 89 procent. Další loď spustí do vod oceánu Disney příští rok. Cena obou vyšplhala na 1,8 miliardy dolarů.
Reklama na sport a politiku Tržby z mediálního impéria, které zahrnuje televizní stanici ABC nebo sportovní kanál ESPN, stouply o 11 procent, na 4,6 miliardy dolarů. Významnou položkou zisků televizních stanic je hlavně reklama. Na stanici ESPN stoupla o 27 procent.
Na stanici ABC během volební kampaně sice také příjmy z reklamy rostly, ale snížila se její sledovanost. Provozní zisk celé divize stoupl o celých 47 procent. Tržby z nejznámější oblasti podnikání společnosti Walt Disney, filmových studií, zůstaly beze změny. Radikálně vzrostl ale provozní zisk studií, Jeho 54procentní nárůst ovlivnilo hlavně uvedení filmu Toy Story 3: Příběh hraček na DVD v listopadu loňského roku. Tržby z prodeje doprovodného zboží k filmům ze studií Walta Disneyho vzrostly o 28 procent a dosáhly za tři měsíce 312 milionů dolarů.