Kromě Cen Alfréda Radoka za umělecké výkony se rovněž udělují ceny za nejlepší původní hru. Letos si tu první odnesla Eva Prchalová za Závrať, dalšími oceněnými byli Iveta Horváthová a Tomáš Urbánek. Radokovská nadace a agentura Aura-Pont tak už léta a umanutě organizuje anonymní dramatickou soutěž, která navzdory všemu své plody nese. Na aktivaci autorů lze mít různé názory. Třeba se to může i někomu jevit, jako že pár grafomanů píše hry, za něž je občas někdo z nich i veřejně pochválen. Jenže tak to není a soutěž, která funguje od roku 1992, objevila českému divadlu už hezkou řadu autorů – David Drábek, Egon Tobiáš, Iva Volánková-Klestilová, Jiří Pokorný, Viliam Klimáček aj. To jsou jména, která jsou dnes běžně uváděna na českých scénách, ba je i profilují. Vztah státu k této aktivitě je však více než macešský, sumička je spíš na to, aby aktivita nezhasla úplně. Jediná veřejná instituce, která se k této hřivně zná, je Český rozhlas. A přitom co se grantů týče, věc přesně odpovídá zadání. Dobře, ať autoři píší, k tomu je stát nemusí postrkovat, mohl by leckdo namítnout. To jistě, ale jak to jde dohromady s téměř dvěma miliony na ceremoniál Thálií, z něhož sotva něco vzejde?
Divadelní hra, stále odstrkované dítě
VYROZUMĚNÍ