Divadlo má být především uměním

Odešel jeden z posledních reprezentantů silné generace, která formovala tvářnost českého poválečného divadla a zaručovala jeho kontinuitu, neboť na počátku své umělecké cesty měl příležitost pracovat nejen s tak odlišnými tvůrci meziválečné avantgardy, jako byli E. F. Burian a Jiří Frejka, ale dokonce i se zakladatelskou osobností české divadelní režie Jaroslavem Kvapilem, v Národním divadle pak s řadou herců éry Hilarovy. Byl jedním z nejúspěšnějších herců své generace, ale jeho potřeba tvorby divadelního díla jako celku ho záhy vedla k režii i tvorbě divadelního programu, s nímž chtěl uskutečnit divadlo podle vlastních představ.

Tím se ovšem rozhodl pro celoživotní zápas, který vedl nejprve od poloviny 50. let v činohře Národního divadla, ve snaze pozvednout ji z úpadku „nejšedivější, nejpřízemnější odluky realismu“, jak sám nazval tzv. socialistický realismus; v historii ND dostal název „Krejčova éra“. Od poloviny let šedesátých přinesl Krejčův zápas o osobitý divadelní program a styl nejvyzrálejší výsledky v Divadle za branou, jež se záhy zařadilo mezi soubory evropského významu. Ani poté, co byl o svůj ojedinělý projekt surově připraven, ani v práci zahraniční, ani po svém návratu Krejča svůj zápas nevzdal, pokračoval v něm v Divadle za branou II i posledních inscenacích v ND.

Zdá se symbolické, že byl jeho poslední inscenací a snad i poslední (rozhlasovou) rolí Bernhardův Minetti, Portrét umělce jako starého muže. Jako by tu skrze bernhardovskou ironii promlouvala Krejčova hořkost i vážnost celoživotního přesvědčení, že divadlo má být především uměním. Ne pouhou zábavou a provozem a obchodem, ani pouhou „seberealizací“, sebestřednou, narcistní touhou po sebeuplatnění, ale uměleckou disciplínou, která má odpovědnost jen vůči svému mravnímu založení a poslání.

***

Krejčův zápas o osobitý divadelní program a styl přinesl nejvyzrálejší výsledky v Divadle za branou

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.