Dlouhý let robota

Padl neoficiální, přesto úctyhodný rekord v délce letu letadla bez posádky

Chyběli u toho sice komisaři Mezinárodní letecké federace, přesto ale jen málokdo zpochybňuje, že Zephyr-6 je po třech dnech a nocích strávených bez přerušení ve vzduchu rekordmanem. I když možných rivalů má jen málo. Je totiž jedním z prvních zástupců rodu báječných létajících strojů, kterým patří blízká budoucnost. Zephyr je autonomní prostředek. Jde o 30kilogramový stroj poháněný energií ze solárních panelů, který by mohl být prototypem průzkumných a výzkumných letounů. Výhodou koncepce letadla získávajícího energii k pohonu pomocí solárních panelů je samozřejmě především fakt, že letoun nemusí startovat s objemným a těžkým palivem na palubě. Teoreticky je doba jeho letu neomezená. Na noční provoz totiž letoun nese baterie, které se pak během následujícího dne znovu dobijí.

Že nejde jen o teorii, předvedl Zephyr během zkoušek na základně americké armády Yuma v Arizoně. Letoun se údajně udržel ve vzduchu 82 hodin 37 minut. Tento údaj nelze ověřit, protože jde o projekt se spoluúčastí armády, a tak je do jisté míry tajný. Nepochybně je ale v možnostech stávající technologie.

Výrobce Zephyru firma QinetiQ navíc tvrdí, že stroj je relativně blízko uvedení do provozu. Její ředitel Chris Kelleher BBC řekl, že doufá v dokončení projektu „do dvou let“. Firma podle něj během té doby může reálně zajistit, aby všechny použité součástky a technologie byly dostatečně odolné a umožnily stroji pohybovat se ve vzduchu až několik měsíců.

Patrně kvůli zapojení armády do projektu se také veřejnost o letu, který proběhl mezi 28. a 31. červencem, dozvěděla až nyní. Letoun se při něm pohyboval až ve výškách 18 kilometrů a při startovací hmotnosti 30 kilogramů nesl přibližně dva kilogramy užitečného zatížení. Konkrétně se jednalo o komunikační zařízení.

Autor:
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.