Výsledky českých žáků v mezinárodním šetření PISA jsou špatné. Způsob, jakým se hledá náprava, je však horší. Bez jakýchkoliv analýz vedení ministerstva školství hned ví, kde je problém: přílišná bezbřehost výuky, volnost rámcových vzdělávacích programů, přebujelá síť středních škol. Řešením je tedy znovuzavedení osnov, testování v 5. a 9. třídách, státní maturita, méně maturantů a více učňů. Ale ouha!
Rámcové vzdělávací programy vznikly v lednu 2005 a učit se podle nich se začalo v září 2007. V devátých třídách se podle nich povinně učilo poprvé letos. Do té doby platily osnovy. Žáci, jejichž smutné výsledky jsme se předevčírem dozvěděli, celou svoji školní docházku absolvovali podle osnov. Tedy mimo všechny (nepovedené) reformní kroky posledních let! Rámcové vzdělávací programy a jejich „bezbřehost“ tedy příčinou neutěšených výsledků být prostě nemohou.
Pan ministr je ve funkci necelých pět měsíců a tak dlouhý je zřejmě jeho obzor uvažování. Mylně soudí, že příčinou dnes zveřejněných výsledků jsou dnešní poměry. Podobně asi uvažuje, když věří, že testování na konci studia může napravit celé předchozí vzdělávání.
Neštěstí ovšem není jen v tom, že se tvůrcům školské politiky popletla současnost a minulost. Mnohem horší je, že ve stejné logice předpokládají, že dnešní žáci jsou vzděláváni pro dnešní svět. Oni ale budou školy opouštět za 10 či 15 let a žít v letech 2030 či 2040. To si bohužel neuvědomují ani mnozí rodiče, kteří by nejraději viděli přesně takovou školu, jakou prošli sami.
Rozumnější orientace našich škol od základních po vysoké může přijít jedině od vlády, premiéra nebo NERV. Ti by měli jasně říci, kam směřujeme. Naše šance je v kvalitních základech pro všechny a v orientaci na vyspělé technologie, špičkové služby, kreativitu, inovace, flexibilitu. Jedině to zajistí našim dětem dobrý život, to by měli po školách chtít rodiče. Jednotná, předpisy svázaná, stále kontrolovaná škola, jak ji nyní prosazuje ministr školství, nic takového nemůže přinést. Naše děti v roce 2040 zapláčou.
Vjednom má ovšem pan ministr pravdu. Příčinou našich problémů ve školství je trvalá nekoncepčnost.
O autorovi| Ondřej Šteffl, šéf společnosti Scio