LONDÝN/PRAHA Dva obrazy se vrací do Česka, dva získali zahraniční majitelé a jeden nebyl vydražen. Takový je výsledek dvoudenní aukce v londýnské síni Sotheby’s, kde se prodávala díla, jejichž původním majitelem byl český průmyslník Oskar Federer.
Ten působil ve Vítkovicích jako předválečný ředitel tamních železáren a právě společnost Vítkovice Holding se snažila o získání nabízených děl. Nakonec uspěla ve dvou případech. Vítkovická společnost včera získala akvarel Hermanna Maxe Pechsteina Rote Häuser (Červené domy) za 62 400 liber (necelé dva miliony korun) a drobný olej Lessera Uryho za 18 750 liber (zhruba 598 tisíc korun).
Obraz německého malíře Lovise Corintha Blumen im Bronzekübel (Květiny v bronzové nádobě) se podařilo vydražit za 234 tisíc liber (téměř 7,5 milionu korun). Poslední zástupce sbírky Nature morte a la lanterne (Zátiší s lucernou) od Belgičana Jamese Ensora zůstal nevydražen. Hutnická společnost Vítkovice Holding tak přece jen získala některá z děl českého sběratele. A to i po neúspěchu z předchozího dne, kdy se jí nepodařilo přeplatit nabídku za další nabízený obraz. Milionový Kokoschka Pravidelná aukce impresionismu a moderního umění se tradičně koná ve dvou dnech. Tentokrát mezi její největší lákadla patřil Kokoschkův obraz Istanbul I, jehož cena byla odhadována na 1,2 až 1,8 milionu liber. Koupil ho po telefonu anonymní dražitel za 1,3 milionu liber, což se i s poplatky pro aukční dům v přepočtu rovná přibližně 47,5 milionu korun. „Jeho díla jsou velmi žádaná a v soukromých sbírkách jich není mnoho. Je tedy velmi vzácné, když se dostane na trh dílo této kvality,“ komentovala to Helena Newmanová ze Sotheby’s.
Továrník byl vášnivým a uznávaným sběratelem umění. V roce 1932 se stal vůbec prvním ředitelem Vítkovických železáren, který mluvil česky. Na vedoucí pozici ale nezůstal příliš dlouho. Kvůli svému židovskému původu byl roku 1939 donucen ve spěchu opustit Československo. Emigroval přes Velkou Británii až do svého nového domova v kanadském Montrealu, kam si odvezl pouze deset nejvzácnějších děl.
Mezi nimi byly například olejomalby Vincenta Van Gogha, Cézanna, Gauguina, Moneta nebo Renoira. Zbytek jeho sbírky, který byl zabaven nacisty, zůstal ve vítkovickém zámečku. Přes padesát výtvarných děl se ztratilo, ostatní se po skončení války dostala do Galerie výtvarného umění v Ostravě. Dědicové se dočkali Tyto předměty byly společně s dalšími vráceny dědicům původního majitele. Andrew Federer, vnuk sběratele, se svými sourozenci se dlouhá léta snažili získat obrazy zpět. Galerie společně s kraji zpochybňovaly jejich nárok na sbírku, která má hodnotu mnoha milionů korun. Prý nebylo zcela jasné, jestli se jedná o Federerův soukromý majetek, nebo zda díla nakoupil pro Vítkovické železárny. Nejvyšší soud nakonec práva dědiců uznal v roce 2007 a galerie musely díla vydat.
Oskar Federer se narodil v roce 1884 v Jičíně. Po studiu na německé obchodní akademii v Praze, nastoupil do obchodního oddělení Vítkovických železáren a stal se prokuristou pobočky ve Vídni. V roce 1918 dostal za úkol vybudovat pobočku v Praze a později i v dalších evropských městech. V roce 1932 se stal generálním ředitelem Vítkovického horního a hutního těžířstva v Ostravě. Po emigraci v březnu 1939 zamířil přes Paříž a Londýn do kanadského Montrealu, kde zemřel v roce 1968.
Dražené obrazy pochází z unikátní předválečné sbírky meziválečného ředitele Vítkovických železáren Oskara Federera. Do roku 2007 byly součástí sbírek Galerie výtvarných umění v Ostravě. Po soudních sporech se nakonec vrátily k Federerovým dědicům do Kanady. Ti je letos nabídli k prodeji v londýnské aukční síni Sotheby´s.
Obraz Istanbul I rakouského malíře Oskara Kokoschky (1886-1980) byl vydražen za 47,5 miliónů korun
Hermann Max Pechstein, (1881-1955) Červené domy
James Ensor (1860-1949) Zátiší s lucernou
Lesser Ury (1861-1931) Märkischerské jezero
Lovis Corinth (1858-1925) Květiny v bronzové nádobě