Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Do hotelů pošleme 50 tisíc lidí ročně

Naším cílem je hlavně získat tržní podíl, říká Tomáš Matějček, finanční ředitel internetové společnosti Miton

* LN Provozujete weby s velkým záběrem - hotelové rezervace, magazíny pro milovníky psů a koček i srovnávač cen a zboží na e-shopech. Proč máte tak roztříštěné portfolio?

Širší záběr je možné se čtyřmi vlastníky firmy utáhnout. Nebojíme se intuitivně naskočit do nějakých projektů a v okamžiku, kdy začnou generovat nějaké peníze, se jim věnovat intenzivněji. Máme pět oblastí, kterým se věnujeme více, a celou řadu dalších menších projektů, kterým se budeme věnovat, až pocítíme větší příležitost.

* LN Kterých pět oblastí je klíčových?

Určitě srovnávač cen a zboží Heuréka.cz, dále prodej rezervací a ubytovacích služeb na Hotel.cz a Spa.cz, potom fotobanka Pixmac a všechna média typu Vaření.cz a Hafíci.cz. Pak máme historické věci ze začátků společnosti, které nevyžadují tolik pozornosti, ale které dobře fungují a generují zisk. Jde například o webový hosting a prodej software.

* LN Miton se skládá z několika různých „eseroček“. Proč vše nespojíte pod jeden holding?

Některé projekty jsme koupili formou převzetí jednotlivých firem. Otevíráme se také různým partnerstvím s většími hráči na internetu a v tom je lepší mít pro projekty zvláštní firmy, protože vstup do případného holdingu by byl velmi náročný. Ale jedním z hlavních důvodů je, že se nám tato varianta osvědčila. Myslím, že spousta velkých subjektů trpí nepružností, protože má příliš centralizovanou strukturu.

* LN Kolik webů je ziskových?

Ztrátových projektů je nyní velmi málo. Ale jakoukoli volnou hotovost otáčíme zpět do firmy. Naším cílem je spíše získat tržní podíl. Chceme, aby firma vyrostla, pak se zisku bude dosahovat snáze.

* LN Kolik ročně vyděláte?

V podstatě jsme na nule, právě proto, že všechny peníze dále vložíme do firmy. Tržby činí přes sto milionů korun.

* LN Do Heuréky.cz vstoupila internetová aukční síň Aukro. Je to nějaká předehra k významnějšímu spojování firem na českém trhu?

To ne. U Heuréky jde o strategické partnerství s Aukrem. Jde o to, vybudovat silného hráče na poli srovnávání obchodů a cen na internetu. Za rok 2009 zprostředkuje Heuréka českým e-shopům obrat ve výši 680 milionů korun.

* LN Prodáte Heuréku nakonec Aukru?

Je to pravděpodobný vývoj.

* LN Chystáte se expandovat do zahraničí?

První vlaštovkou je globální projekt Pixmac.com, což je internetová fotobanka. První čísla vypadají velmi nadějně. Další mezinárodní rozšíření určitě potká weby jako Hotel.cz, lázeňský vyhledávač Spa.cz a rezervační systém Previo. Minimálně půjdeme na Slovensko, tam je to jenom otázka formy.

* LN Není hotelových vyhledávačů na trhu už moc?

Určitě je. Ale do tohoto segmentu jsme šli i proto, že je rozmělněný na spoustu malých hráčů. Chceme být jedním ze subjektů, pod kterým se trh začne konsolidovat. Můžeme agregovat rezervace z menších stránek do jednoho systému a vymyslet pro jejich provozovatele nějaký vhodný model sdílení výnosů. Jednotná data o cenách a obsazenosti jsou klíčem obchodního úspěchu všech subjektů tohoto trhu.

* LN Hotely v krizi přicházejí o hosty, projevilo se to i na vašich provizích?

Je to cítit výrazně. Průměrná hodnota rezervací je nižší a naše procentuální provize je také nižší. Hotely zejména v Praze jsou ve velkých problémech. Na druhou stranu jsme měli problémy do některých hotelů proniknout, což už neplatí. Jsou vděční za každou službu, která jim pomůže obsadit lůžko.

* LN Kolik lidí si zarezervuje svůj pokoj pomocí Hotel.cz?

Na počet lidí asi padesát až šedesát tisíc hostů ročně, na peníze pošleme do hotelů asi sto milionů korun tržeb.

* LN Lázeňský web Spa.cz je na českém internetu dost výjimkou. Jak jste s ním spokojení?

Funguje velmi dobře a nastartoval velmi rychle. Je to jednoúčelový web, je jasně vymezený a dá se rychle adaptovat na potřeby cílové klientely. Tedy starší internetové uživatele. Je to skupina, která je solventní, početná a s dobrým potenciálem růstu. Dodnes se nikomu nepodařilo ji dobře oslovit.

* LN Jak hledáte nové projekty? Vymýšlíte je ve čtveřici majitelů, nebo za vámi chodí lidé s vlastními nápady?

Jedna nebo dvě zajímavé věci za měsíc přijdou zvenčí. Do budoucna bychom chtěli ještě více otevřít firmu ven. Díváme se i do zahraničí a na různé tržní analýzy, to je velký zdroj nápadů. A i bezpečná strategie - pokud služba funguje v zahraničí, je velmi pravděpodobné, že se bude dát adaptovat i na lokální podmínky. Také oslovujeme provozovatele webů tady, nabízíme jim pomoc s financováním nebo s obchodem.

* LN Proměnily se internetové začínající firmy - „start-upy“ - za poslední rok či dva?

Finanční krize tomu pomohla. Požadavky se výrazně snížily, dalo by se říci, že i na internet se vydala reálná ekonomika. Dnes je dobrá doba na to, abychom startovali nové projekty. Trh je vyčištěný. Ještě loni firmy dokázaly vysázet i na iracionální věci neuvěřitelné objemy peněz, dnes se to dobře profiltrovalo.

***

MITON Tomáš Matějček (30) se narodil ve Wellingtonu na Novém Zélandu. Je jedním ze zakladatelů internetové skupiny Miton. Ta provozuje např. srovnávač cen Heuréka.cz, rezervační systém pro hotely Hotel.cz a pro lázně Spa.cz, fotobanku Pixmac.com a řadu menších projektů. Miton byl v roce 2007 a 2008 mezi třemi nejrychleji rostoucími technologickými firmami z ČR v žebříčku Deloitte Technology Fast 50 CE.

Autor: