PRAHA Tak dlouho pražský dopravní podnik v posledních dnech radil cestujícím, ať využívají metro, až i to včera před třetí odpoledne zkolabovalo. Do zdemolované kostry Nuselského mostu zatekla voda. Ta prosákla přímo i do kolejového tubusu pod silnicí.
„Tající sníh se dostal dilatačními spárami do konstrukce, kde je vedena elektřina,“ popsala mluvčí dopravního podniku Monika Lojínová. Voda tak zkratovala kabely.
Metro na trase C ze zastávky Pražského povstání až na Florenc musely nahradit autobusy. Ve večerní špičce jich mezi stanicemi pendlovalo čtyřicet. Ovšem kvůli husté dopravě v nich cestující uvízli v dlouhých kolonách. Situaci zkomplikovalo i chvilkové uzavření Strahovského tunelu, jehož systémy údajně rovněž poškodila voda z tajícího sněhu.
„V průběhu středečního večera bychom měli provoz metra pod vozovkou mostu opět obnovit,“ řekla včera Lojínová. Po 19 hodině se metro skutečně opět rozjelo.
Oddalovaná oprava Za to, že dovnitř betonové stavby nateklo, nemůže ani tak sníh, ale technický stav celého mostu. Už letos v létě přitom Technická správa komunikací (TSK) měla v plánu investic opravu Nuselského mostu. „Právě spravení dilatací,“ upřesňuje mluvčí správy Tomáš Mrázek. Tehdejší magistrát pod vedením Pavla Béma však dělníky do akce nepustil. „Důvod opravdu netuším,“ reaguje na dotaz staronový mluvčí radnice Jiří Wolf. Sdílnější není ani tehdejší radní pro dopravu Radovan Šteiner: „Malá oprava proběhla, ale žádná velká nebyla ve schválené koordinaci uzavírek.“ Podle zdroje z městského zastupitelstva by případná rekonstrukce vyvolala vlnu kritiky.
„Zastavit tam dopravu, navíc v době, kdy po Praze probíhala řada dalších uzavírek, by byla sebevražda,“ říká zdroj z pražského magistrátu. Vědělo však TSK už v době, kdy opravu plánovalo, do jakých rozměrů, tedy zastavení provozu metra, může současný stav přerůst? „Pokud hodláme něco opravit, máme k tomu důvod,“ reaguje Tomáš Mrázek. Ovšem ani současnému vedení města se do rekonstrukce mostu nechce.
„Nedovedu si představit, že bychom vyřadili metro C z provozu,“ uvažuje radní pro dopravu Karel Březina (ČSSD).
Jak upozornily Lidové noviny už dříve, rekonstrukci Nuselského mostu oddaluje i zdlouhavý proces vzniku trasy metra D, která by měla vést do jižních sídlišť. Odhady vytíženosti navíc ukazují, že by denně přepravila víc cestujících než prodloužení linky A. To však dostalo přednost.