„Starší dceři se ve školce nelíbilo, pořád plakala. V té době jsme začali přemýšlet o domácím vzdělávání,“ vypráví Veronika Vieweghová. Mladší dcera pak byla v mateřince asi dvakrát a reagovala stejně jako její sestra. A bylo rozhodnuto. Dnes je dívkám 12 a 14 let a do školy nemusely chodit celý první stupeň.
„Jako rodiče máme nejenom právo vzdělávat své děti, ale máme za ně hlavně zodpovědnost. A tu nám nemůže vzít ani stát ani škola,“ míní Veronika Vieweghová. „Četla jsem, že učitelka v první a druhé třídě se intenzivně a individuálně během dne jednomu dítěti věnuje jenom sedm minut. Říkala jsem si, že těch minut zvládneme rozhodně více,“ řekla na konferenci společnosti SCIO o domácím vzdělávání.
K prudkému zvýšení počtu dětí, které se vzdělávají individuálně doma, určitě přispělo, že od právě končícího školního roku je tato forma povolena i na druhém stupni základní školy. Doposud probíhala jen v rámci pokusného ověřování. Nové příležitosti okamžitě využilo 449 dětí šestých až devátých tříd.
Ministerstvo školství se pro tuto změnu rozhodlo s ohledem na vážné případy, kdy žák není schopen běžné výuky. „Je ale třeba sledovat, jakým způsobem a z jakých důvodů tato forma vzdělávání probíhá, aby nebyla zneužívána,“ poznamenává mluvčí resortu Jarmila Balážová.