Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Do tunelu u Klimkovic zatéká. Zespodu

Česko

Jediný dálniční tunel na severu Moravy je průjezdný jen z poloviny. V jednom z jeho dvou tubusů se odborníci potýkají s proudy spodní vody. OSTRAVA/KLIMKOVICE Dva roky po otevření mají silničáři s dálničním tunelem u Klimkovic velké starosti. Přes stěny a podlahu se dovnitř dostává obrovské množství spodní vody. Jeden ze dvou tubusů zůstane pravděpodobně až do poloviny července uzavřený.

Během povodní a silných dešťů se zvýšila hladina spodní vody v okolí tunelu přibližně o tři metry, což vyvolalo třítunový tlak na metr čtvereční tunelu. „Tunel byl konstruován na dlouhodobý průměr spodní vody, nikoli naddimenzovaně,“ popsala situaci mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Ve čtvrtek proto jednu z obou tunelových rour uzavřeli a dovnitř nastoupili odborníci, kteří hledají řešení. Vozovka v tunelu je totiž nejen mokrá, ale také kluzká.

Navíc do něho prosakuje znečištěná voda včetně minerálních látek. Dočasně zatím zůstává průjezdný pouze jeden tubus tunelu, kterým řidiči jezdí v obou směrech poloviční rychlostí 40 kilometrů za hodinu.

Práce se zatím budou soustředit na úpravy současné izolace tunelu. „Zhotovitel tunelu provede v rámci záruky injektáž, poté se vyhodnotí její vliv na stav tunelu. Zásah provedeme v jedné tunelové troubě,“ upřesnila mluvčí Vápeníková. Pracovníci firmy Idea Injekt ze Suchdola nad Odrou nyní doplňují hydroizolační vrstvy speciální pryskyřicí, která se po styku s vodou rozpíná a ucpává netěsnosti. Ta by mohla pomoci. Firmy, které tunel čtyři roky stavěly, nezaznamenaly větší potíže s vysokou nadzemní vodou. Právě naopak. „Jediným negativním účinkem ražby je výrazné snížení hladiny podzemní vody v okolí tunelu. Uplatněné technické opatření s tlakovou uzavřenou hydroizolací v ražených tunelových úsecích má za cíl vrátit hladinu podzemní vody do původního stavu,“ popsal po dokončení v souhrnné zprávě Jiří Pechman.

Řidiči, kteří musejí přes Klimkovice jezdit, zdržení kritizují. Podle nich by takový problém měl být vyřešený už při projektování. „Trošku mi to připomíná, jak se zvlnil povrch nové dálnice u Ostravy krátce po dostavění,“ svěřil se řidič Pavel Kroupa. Potíže, které připomíná, způsobil podle silničářů nesprávný poměr materiálů použitých při úpravách podloží – a už je také reklamovali, stejně jako klimkovický tunel.

O tom, jak dlouho budou problémy v tunelu trvat, zatím nechtějí odborníci spekulovat.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Čechy

Autor: