Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Zahraniční agentury mají smůlu. Strany šetří, kampaň si budou dělat samy

Česko

  7:00
PRAHA - Parlamentní strany se odvracejí od zahraničních agentur a stratégů. Při letošních volbách si chtějí reklamu dělat samy. Za změnou stojí peníze i nedostatek času.

Předvolební kampan ODS. foto: Šárka Kabátová, Lidovky.cz

Dlouhou dobu to byla spolupráce, kterou si sociální demokraté pochvalovali. Za jejich úspěšnými kampaněmi v letech 2006, 2008 a 2010 stály špičky v oboru, lidé z americké agentury Penn Schoen Berland (PSB). Ta za sebou má třeba práci pro Tonyho Blaira či Billa Clintona. Jenže po odchodu Jiřího Paroubka (LEV 21) z ČSSD o ni strana ztratila zájem.

A po službách zahraničních stratégů tak před předčasnými volbami sáhli jiní. Konzultace teď PSB dává hnutí ANO Andreje Babiše (budoucího vlastníka LN).

ČSSD chce využít potenciál strany

„Pan Babiš si vybral PSB právě proto, že jsou nejlepší. Dělají volby po celém světě,“ přibližuje LN mluvčí hnutí Radka Burketová. Agentura má svého člověka přímo v Praze: „Je to bývalý Čech, takže komunikace je pro nás snadná. Když je potřeba, přiletí i další experti.“ Zatímco Babišovi zastřešují zahraniční experti celou kampaň, ostatní politické strany se od podobné pomoci odvracejí. Letošní volby chtějí zvládnout s přispěním tuzemských specialistů a částečně i vlastními silami.

Podívejte se na kampaně, které bodovaly.

„My jsme žádnou adekvátní náhradu ze zahraničí za PSB nehledali. Budeme spolupracovat primárně se zdejšími agenturami při nákupu prostoru, kromě několika externích partnerů chceme ale především využít potenciál strany,“ vysvětluje místopředseda ČSSD Milan Chovanec, který má volby na starost, že si sociální demokraté věří i bez zahraniční pomoci.

Mladí sociální demokraté pomohou straně s internetovou reklamou a sociálními sítěmi, do předvolebních prací se větší mírou zapojí i kraje. Kampaň socialistů by se oproti minulosti navíc měla zaměřit hlavně na pozitivní témata. „A více než dříve chceme cílit na mladé voliče,“ dodává mluvčí Martin Ayrer.

Zahraniční agentury jsou drahé

ČTĚTE TAKÉ

Se zahraničními stratégy nepočítají ani občanští demokraté. Ti přitom v minulosti využili služeb Američana Arthura Finkelsteina, který pomáhal třeba Richardu Nixonovi.
„Do kampaně zapojíme některé české agentury a odborníky, se kterými ODS spolupracuje dlouhodobě,“ přibližuje mluvčí Jiří Sochor. „Hlavní důvody nového postoje těchto stran jsou dva. Vyšší cena zahraničních agentur a to, že potřebují mnohem delší dobu k tomu, aby se dostaly k našemu voliči a prostudovaly náladu ve společnosti,“ objasňuje změnu reklamní konzultant Vilém Rubeš.

Světová jména nevyhledává ani TOP 09. Ta chce spolupracovat s lidmi z Lavmi a Cream Prague, kteří už jí udělali třeba úspěšný koncept, kdy se ocitl na plakátech rentgen předsedy Schwarzenberga.

Straně zelených pomohou s kampaní stratégové a konzultanti německých zelených. „Ti už připravují naše lidi na kampaň,“ říká lídr SZ Ondřej Liška. Lidovci se letos obejdou zcela bez pomoci agentur. Mají prý špatné zkušenosti z voleb před třemi lety. „Šlo o vysoké finanční požadavky a to, že naše strana prostě neprodává prášek na praní. A někteří to nepochopili,“ vzpomíná šéf KDU-ČSL Pavel Bělobrádek. Podobně uvažuje SPOZ.