Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Dobíjecí stanice místo čerpadel

Česko

Trh je připravený na změny, říká o automobilovém průmyslu Andrew Sutherland, partner poradenské společnosti KPMG odpovědný za automobilový průmysl ve střední a východní Evropě.

* LN Automobilový průmysl se probouzí ze své noční můry. Jakou lekci si odnesl?

Situace byla v posledních dvou letech pěkně dramatická. Nejvíce překvapující, až šokující přitom bylo, jak rychle se to stalo. Jak moc se trh změnil za tak krátký čas. Všechno v automobilovém průmyslu je provázané. Ptal jste se mě, jakou si z toho vzal lekci, a já si myslím, že v obecné rovině je to lekce o tom, jak rychle přeskočila krize z bankovnictví na automobilový průmysl. Jak jsou tato dvě odvětví provázaná.

* LN Dočetl jsem se ale, že manažery z autoprůmyslu těší, jak rychle krize pominula.

Myslím, že jsou moc optimističtí. Současný trh je podivná směs plná nejistot. Některé trhy podpořilo šrotovné. To byla ale jen stimulace. Co se stane v průběhu tohoto roku, zatím nevíme. Továrny stále pokračují ve výrobě, ale je to pro ně velice tvrdé. Plno lidí si rozmýšlí koupi nového vozu, protože stále panuje nejistota. Uvidíme, jak dlouho to bude trvat, než se vše zase vrátí do normálu. A co vlastně tím normálem nově bude.

* LN Dá se v tuto chvíli označit nějaká strategie „jak z toho ven“ za neúspěšnou?

Neřekl bych. Společnosti si vedou velmi chytře. Adaptují se na změny prostřednictvím trhů v Číně a v Indii. Velice dobře se ujala malá ekonomická vozidla. Rychle se zavedly také hybridní vozy.

* LN Stále úplně nechápu, proč chce každá značka uspět právě nyní prostřednictvím alternativních pohonů.

Rozumím. Vývoj těchto technologií je velice drahý. Musí investovat velké částky, a cena těchto vozů se tak dostává velmi vysoko. Předpokládám ale, že časem půjde dolů – a to pomůže postrčit poptávku na trhu. Z našeho průzkumu lze vysledovat, že automobilový průmysl na alternativní pohony hodně sází a myslí si, že budou hrát ještě daleko důležitější roli. Otázkou je, jak rychle se to stane a co se bude dít ve vývojových zemích.

* LN Když je vývoj těchto pohonů tak drahý, co mu otevřelo dveře během recese?

Lidé se evidentně více zaměřili na své okolní prostředí, zajímají se o ně. Stejně tak je jasné, že ropa tady nebude navždy, a tak se lidé snaží najít alternativu a prozkoumat veškeré možnosti. Navíc trh je už připravený na nějakou změnu. Jsou ideální podmínky. Zatím ale nikdo nevyřešil problém dojezdu. Auta se musí dobíjet asi každých sto kilometrů. Kdo bude platit všechny ty dobíjecí stanice, nevím.

* LN Myslíte, že je potřeba vládní podpora?

Vlády do toho určitě půjdou, pokud vymyslí způsob, jak zdanit používání této sítě. V tuto chvíli samozřejmě mají vysoké příjmy ze zdanění pohonných hmot. A to by v případě změn na trhu a příklonu k elektroautomobilům musely pochopitelně nějak nahradit.

* LN Francie velmi pomáhá vybudovat síť dobíjecích stanic. Proč?

O Francii nejsem podrobněji informován. Ale je tam velice pevné pouto mezi vládou a automobilovým průmyslem, takže jsou schopni uvažovat trochu jinak. Nemyslím si ale, že by to způsobilo nějakou zásadní změnu ve světě. No... Uvidíme.

* LN Po přečtení vaší studie mi přijde, že automobiloví manažeři se orientují maximálně na střednědobé termíny. Chtějí vyrovnat zisky na nerozvinutých trzích, a přitom sami uvádějí, že jim to vydrží maximálně deset let.

Překvapuje vás, že nemyslí dlouhodobě? Důvodem asi bude, že nikdo neví, co se bude za deset a více let dít. Je to velice dlouhá doba. Těžko se dá předvídat, co se stane v Číně nebo v Rusku. Je to dáno i politickou situací. Jsou tady velké možnosti dalšího rozvoje hlavně v Brazílii, Číně a v Indii. Ale stejně tak i zde hrozí nebezpečí přesycení. Silná je do budoucna také pozice střední a východní Evropy. Geograficky jsme ve velice silném postavení. Spojujeme západ a východ. Myslím si třeba, že pozice České republiky je velice silná.

* LN Jeden ze způsobů, jak přilákat zákazníky, je mít každý rok nějakou novinku. Můžeme to očekávat?

Nové modely jsou drahé, ačkoli dnes trvá kratší dobu přijít s nimi na trh. Vývoj je rychlejší ale stále extrémně drahý. Úplně nová auta budou jen příležitostně, spíše se objeví různé vylepšené verze.

* LN Myslíte, že něco změní asijské značky a jejich chuť dostat se na západní trhy?

Je to velká hrozba pro západní značky. Totéž se stalo před třiceti lety s japonskými značkami. Zatím si spíš myslím, že třeba čínské značky se budou soustředit na svůj trh, který je obrovský. Ale třeba Tata koupila Jaguar Land Rover, a to byl velice chytrý tah. O co doopravdy stáli, byla distribuční síť Land Roveru, kterou má tato automobilka skvěle vybudovanou na globální úrovni. A jejím prostřednictvím bude chtít Tata prodávat svá auta, jako je třeba Nano.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!