Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Dobří Američané, zlí Arabové

Česko

Akční drama Království s Jamiem Foxxem v hlavní roli drnká na aktuální strunu terorismu

Kdo má v paměti energického doktora Kronka ze seriálu Nemocnice Chicago Hope, snáz si jeho představitele Petera Berga představí na druhém břehu kinematografie, totiž za kamerou. Po několika komediích (Vítejte v džungli, Šest pohřbů a jedna svatba) se Berg ujal docela jiného a nesrovnatelně problematičtějšího scénáře. Akční drama Království drnká na velmi aktuální a angažovanou strunu, totiž terorismus.

Téma je to stále žhavé a neuzavřené, ostatně „uzavřít ho“ se nejspíš hned tak nepodaří, takže teze, jež film předkládá, jsou poněkud černobílé. Je to dáno i tím, že se Království snaží skloubit politiku s akční podívanou. Samo o sobě se to nevylučuje, jen to tvůrce tlačí do jednoznačných formulací dobra a zla, respektive dobrých a zlých lidí.

Psát, že ti jednoznačně hodní jsou tu chrabří američtí agenti, je nejspíš zbytečné. Spíš je zarážející, s jakou lehkostí se tvůrci vzdali možnosti zpracovat téma jako ambivalentní problém, který si zaslouží pohled z více stran. Takže se musíme spokojit s „objevným“ konstatováním, že „terorismus je špatný“ a „jeho nositelé zasluhují smrt“. Polemizovat s tím lze jen těžko, ostatně v tomhle filmu nelze polemizovat s ničím, protože nepředkládá problémy, ale pouze vcelku radikální řešení.

Spotřební produkt

Přitom scénář Království nepodléhal diktátu rekonstrukce skutečných událostí, fakta v tomto případě posloužila jako podklad pro rozehrání fiktivního příběhu. Tvůrci je také obratně zesumírovali v historickém rychlokurzu, který nám naservírují pod úvodní titulky. Dozvíme se rychlostí blesku prakticky vše - od sjednocení saúdského království až po Usámu bin Ládina.

S výbavou základních znalostí vztahu Američanů a Saúdů už můžeme v klidu sledovat promyšlený teroristický útok na civilní americkou základnu v Rijádu, který zabíjí v několika vlnách muže, ženy, děti... Odpověď amerických úřadů je byrokraticky rozpačitá, nicméně skupinka agentů FBI najde cestu, jak se dostat do Rijádu a připojit se k vyšetřování incidentu.

Tady tým agenta Flueryho (Jamie Foxx) narazí na dlouhý seznam příkazů a zákazů, který ho prakticky deklasuje na úroveň prvňáků na exkurzi. Nicméně ze spojenectví s „jediným spravedlivým“ mezi arabským osazenstvem, tedy sympatickým policistou, se přeci jen podaří dát dohromady hrstku důkazů. To už ale film graduje k dramatické a maximálně akční druhé polovině, v níž se to hemží explozemi a přestřelkami, že se jeden nestačí divit.

Pro tento rozměr kinematografie má režisér Berg silně vyvinutý smysl, akční sekvence má náboj, který podtrhuje celkové klima filmu: tváří se autenticky, ale je to jen spotřební produkt filmového průmyslu, který mediální hladinu nijak nerozvlní. Ve výsledku ani tak moc nevadí, že film operuje s předžvýkanou černobílou ideologií. Mnohem více iritují scény, v nichž se strkají do popředí děti: svého potomka miluje agent FBI, policista i terorista. Tyhle naivní vzkazy si mohli tvůrci ušetřit, protože pokud se film drží holých faktů, usiluje alespoň o zdání autenticity. Ostatně takový je i jazyk filmu: vyprávění se soustřeďuje na specifika prostředí, konfrontaci amerického a arabského přístupu k věci, která se překlopí v krvavý konflikt. Škoda že Království působí ambiciózněji, než jaké ve skutečnosti je.

***

HODNOCENÍ LN *** Království (The Kingdom) USA 2007

Scénář: Matthew M. Carnahan

Režie: Peter Berg

Kamera: Mauro Fiore

Hudba: Danny Elfman

Hrají: Jamie Foxx, Jennifer Garnerová, Jason Bateman, Chris Cooper a další

Distribuce v ČR: Bontonfilm

Premiéra: 11. 10. 2007

Autor: