Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Docela zábavný hybrid

Česko

Hybridní pohon a radost z jízdy nikdy nešly dohromady. Honda teď postavila nový druh auta: kupé CR-Z, které má jako první hybrid manuální převodovku. A funguje to překvapivě dobře.

Mnozí toto auto považují za pomyslného nástupce již dlouho nevyráběného malého kupé CR-X, což by naznačoval i název CR-Z.

Jenže tentokrát nejde o rychlou Hondu s charismatickým benzinovým motorem, který v nezvykle vysokých otáčkách servíruje výkon přesahující sto koní z litru objemu.

Honda CR-Z místo toho do značné míry vychází z líného hybridního liftbacku Insight. To nevzbuzuje moc velká očekávání. Její pohonné ústrojí však bylo náležitě upraveno. Místo benzinového čtyřválce o objemu 1,3 litru ji pohání větší patnáctistovka s výkonem 84 kW / 114 koní, spojená s elektromotorem uloženým mezi spalovacím agregátem a spojkou a přidávajícím dalších 10 kW / 14 koní. Ten čtyřválci pomáhá k lepší akceleraci a při klidné jízdě nebo brzdění naopak generuje elektrickou energii do nikl-metalhydridové baterie uložené pod dnem kufru, která jej pak živí.

Díky elektromotoru Honda CR-Z dodává maximum svého točivého momentu již v patnácti stech otáčkách.

Jak to funguje v praxi?

Překvapivě dobře. Naděje vzbudí už usednutí do interiéru. Klesnete na sportovní sedačku a obklopí vás futuristický interiér, uspořádaný trochu jinak než v ostatních autech. Za chvíli si na to zvyknete. Vše důležité včetně ovládání klimatizace je co nejblíže volantu a dojem z tvrdých, ovšem perfektně lícujících plastů vylepšuje modré podsvícení přístrojů. Pak je třeba otočit klíčkem ve spínací skříňce a... Nic, jen zapnete elektriku. K nastartování se musí ještě zmáčknout startovací tlačítko. Možná to působí efektně, ale je to zbytečný úkon navíc.

Pak naskočí motor. Honda CR-Z je takzvaný „jemný“ hybrid – neumí jezdit jen na elektrický pohon. Elektromotor tomu benzinovému pouze asistuje a startuje jej poté, když zastavíte třeba na semaforech a čtyřválec při čekání sám zhasne.

Hybridní systém pracuje ve třech režimech, přepínaných tlačítky vlevo od volantu. Ekonomickém pro co nejnižší spotřebu, normálním a sportovním.

Režimy se ohlásí barevným osvětlením otáčkoměru. Při úsporném režimu je zelené, v normálním se mění ze zelené na modrou podle toho, jak hospodárně jedete, a ve sportovním otáčkoměr zčervená. Ve dvou klidnějších modech Honda své řidiče motivuje také jakousi hrou na zahrádkáře. Čím úsporněji pojedete, tím více kytiček vypěstujete na digitální zahrádce na displeji vedle otáčkoměru.

Při úsporném režimu je auto vysloveně líné, takže kytičky mohou hravějším povahám dodat alespoň trochu virtuální zábavy. V normálním modu už jede docela uspokojivě a sportovní režim vybudí elektromotor k plnému výkonu, zrychlí reakce auta na plyn a zostří řízení. Pak se CR-Z začne chovat i znít jako správná Honda s vysokootáčkovým motorem.

To však neznamená, že by byla nějak zvlášť rychlá.

Příhodnější slovo je „svižná“.

Přesto dokáže pobavit. Má totiž skvělou šestistupňovou převodovku, přesné řízení, tuhou karoserii a schopný podvozek. Honda CR-Z ochotně reaguje na vaše podněty a ráda zatáčí. To jsou vlastnosti, které s hybridy dosud nemohly být spojovány. Výtečně funguje i na rozbitých silnicích a na dálnici je stabilní.

Akorát s tou úsporností to není tak slavné. Honda udává kombinovanou spotřebu rovných pět litrů, ta však moc reálná není. Lze jí dosáhnout leda při rozvážné jízdě v koloně, realita se pohybuje spíš kolem sedmi litrů a při rychlé jízdě se přiblíží deseti. I tak ale patří tahle Honda mezi nejúspornější benzinová kupé.

Největším problémem CR-Z bude cena, v Česku tak sledovaná. Malé kupé, na jehož zadní sedačky se stěží vejdou malé děti, je docela drahé. Se slušnou druhou verzí výbavy (té základní chybí samozřejmosti jako litá kola) vyjde na necelých 600 tisíc korun. Za ně lze pořídit například silnější verzi VWScirocco s výkonem 160 koní. Holt hybridní systém něco stojí... Přesto by si Honda CR-Z zasloužila úspěch. Dokázala, že i s hybridním autem se lze pobavit. A je to originál.

Mít ještě tak silnější motor...?

Srovnání s konkurencí

Honda CR-Z VW Scirocco 1,4 TSI Peugeot RCZ 1,6 16V THP

Rozměry 4080x1740x1395 4256x1810x1404 4287x1845x1362

Zavazadlový prostor 233l 312l 384l

Hmotnost 1245kg 1244kg 1350kg

Motor záž. 4válec 1,5 l a elektromot. přeplňovaný záž. 4válec 1,4 l přeplňovaný zážehový 4válec 1,6 l

Výkon 84 kW (114 k) + 10 kW (14 k) 90 kW (122k) 115kW (156 k)

Zrychlení 0–100 km/h 10,0 s 9,7 s 8,0 s

Nejvyšší rychlost 200km/h 200km/h 215km/h

Komb. spotřeba 5,0 l / 100km 6,4l / 100km 6,7l / 100 km

Cena 569 000 Kč 499 900 Kč 650 000 Kč

HODNOCENÍ

Za volantem ***

Pro rodinu *

Cena/hodnota **

Stupnice 1–5, kde 5 hvězdiček je nejvíc.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!