Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

DOPISY REDAKCI

Česko

Raději odejde, než by se stal vlkem

Ad LN 5. 12.: Čunek míří zpět do vlády

Případ resuscitovaného pana předsedy KDU-ČSL Čunka vybízí parafrázovat slova Svatopluka Karáska, který po zvolení pana Němce předsedou dnes marginální strany US řekl: „Panu Němcovi gratuluji, Unii svobody kondoluji.“ V případném znovuministrování pana Čunka se nyní angažuje s aristokratickou lehkostí kníže Karel Schwarzenberg, který radši odstoupí spolu se zelenými ministry, než by seděl ve vládě s kontroverzním ministrem. Spolu se zvěčnělým undergroundovým básníkem Andrejem Nikolajem Stankovičem by se chtělo zvolat: „Každým dnem s vlky vstávám. Pomalu se vlkem stávám.“ Očistit, či „zašpinit“ pana Čunka měl jedině nezávislý soud.

Martin Kubík, Praha

Zabrání někdo politikům v řádění?

Ad LN 4. 12.: Jak chutná moc. Už i tomu Vondrovi...

Nedávné pohoršení Jany Machalické nad tím, „kolik křupanů a parvenu, kteří projevují fatální absenci politické kultury, se pohybuje na současné politické scéně“, vyznívá bohulibě. Jen se vnucuje otázka: Budeme se trvale motat v bludném kruhu všeobecného pohoršení, nebo se pokusíme něco s tím udělat? Lze jen doufat, že média jsou si vědoma své klíčové role v takovém pokusu.

Politici jen předvádějí „kulturu“, která se tu dlouho a systematicky pěstuje. Proč systém, který všechny ty čachrující zoufalce do politiky vpouští, stojí stranou zájmu médií? Parvenu v politice je nesporně ostuda, ale hlupák u moci je katastrofa. Necítí snad novináři, že naše opěvovaná demokracie je krapet dementní? Je to demokracie po úraze. A je už načase, aby charakter toho úrazu někdo jasně pojmenoval.

Potěšení z peskování politiků novinářům nikdo nebere. Ale snad se jim nic nestane, když se občas zamyslí, proč politikům v jejich řádění nic a nikdo nedokáže zabránit.

Petr Janoušek, Praha

Nestavme Baťův průplav!

Ad LN 5. 12.: Postavme Baťův průplav

Je mně líto, že spisovateli Stránskému musím oponovat. Rád věřím, že debaty o Baťových vizích při černých hodinkách na uranových lágrech byly opravdové a inspirativní. Ale ani skautské nadšení nestačí na neúprosné ekonomické zákony. Železniční a silniční doprava je prostě levnější, rychlejší a pohotovější, přes to přese všechno. To jsou důvody, které se staly osudnými umělým vodním cestám na celém světě. Jako neefektivní zanikly tři nejvýznamnější průplavy v USA, uzavřena byla vodní cesta jih-sever v Kanadě, na evropském kontinentu skončil průplav Göta ve Švédsku, kanály v Polsku a problematickým se jeví také nedávno otevřený průplav Rýn-Mohan-Dunaj.

Poučný příklad máme i u nás. Pro tepelnou elektrárnu ve Chvaleticích bylo energetické uhlí v množství 4 milionů tun ročně dopravováno po Labi. Přes sedm let trvalo budování vodní cesty z Lovosic do Chvaletic u Přelouče, hodně peněz a betonu bylo utopeno v labské vodě za nová zdymadla, pevný jez, zmodernizování plavebních komor atd. Za několik roků provozu se zas přešlo na dopravu uhlí po železnici.

A Baťův průplav Dunaj-OdraLabe? Z dávných dob pětiletkových výhledových studií pochází výrok jednoho erudovaného (a rozumného) vodohospodáře, který si od průplavu především sliboval získání dunajské vody pro naprosto deficitní povodí řek Moravy, Odry i Labe. Takže gigantické vodní dílo charakterizované nedostatkem vody a negativními ekonomickými předpoklady. Spisovatel Jiří Stránský se s tím bude muset vyrovnat: budování průplavů je opravdu zastaralá blbost!

Ing. Jiří Novák, Praha

Pod parou

Ad LN-Orientace 24. 11.: Nebavící časopis

Podobnou zkušenost, jako má autor článku se zahraničním časopisem, jsem udělal s knihou přeloženou z němčiny 1000 lokomotiv z nakladatelství Euromedia Group s nádhernými fotografiemi. Překvapení přišlo, když jsem ji doma začal číst. Hned nad první kapitolou o německých lokomotivách byl velký nadpis Pod parou. V němčině je to metafora pro stav plné pohotovosti, v češtině spíš pro stav silné opilosti. Na vedlejší straně pak fascinuje věta o spojení Lipska s Drážďanami. O něco dále čtu: Protože se opotřebení nákolků i svršků navzdory menší kultuře jízdy udrželo... Ještě jedna věta pro ilustraci: Aby mohly být nákladní vlaky tahány dieslem místo párou, postavila DR do služby konstrukční řadu 230.

Překladatel nezná ani odbornou terminologii. Soustavně otrocky překládá Reisezüge jako cestovní vlaky, místo dvoučlánkové lokomotivy uvádí dvojité, místo hlavové vozy jednotek hlavní vozy, místo mokrá pára vlhká, místo přehřátá pára horká atd. Tak nevím: nebyl pod parou překladatel nebo recenzent? Nebo oba?

Jaroslav Müller, jaroslav.muller@vsb.cz

Al Gore není Arab

Ad LN 21. 11.: Al Gore má ve sbírce další trofej

Stalo se módou neskloňovat některá křestní jména, například bývalého amerického viceprezidenta a dnes nositele Nobelovy ceny za mír. I náš současný prezident rád říká: „podle Al Gorea, oproti Al Goreovi...“ - jako by Gore byl Arab. Ale on není, je jen ekologický aktivista, a to Al je zkrácený Albert. Nebo máme říkat „byl jsem v hospodě s Bob Vomáčkou a popral se tam s Tom Knedlíčkem“?

Antonín Zapletal, Kyselice

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!