DOPISY REDAKCI

„Rocker“ Filip se musel zbláznit

Ad LN 7. 5.: Baskytara zafunguje na Ozzáky

Patřím k té cílové skupině, u které se soudruh Filip uchází s kytarou o hlasy. Musím se pouze pousmát. „Strana“, která rockerům za pomoci VB a pomocníčků z „pomocné stráže VB“ znepříjemňovala život připitomělými zákazy a buzeracemi (dlouhé vlasy, oblékání, hudba atd.), chce můj hlas? Toť spíš případ pro psychiatra.

Antonín Kucr, libersko@seznam.cz

Nejobjektivnější testy

Ad LN 4. 5.: Továrna na testování

Osobně jsem Scio testy nepoužíval, občas jsem je sledoval, nicméně během dlouhodobé učitelské činnosti na vysoké škole (PřF UK) a v penzi též na gymnáziu se kloním obecně k hodnocení z jednoznačných odpovědí, jež patří k nejobjektivnějším. Praktikoval jsem při výuce základní chemie (obecná a anorg. chemie) i ve výběrových přednáškách z molekulové spektroskopie testy typu a) b) c) + početní příklady (další možnosti byly v praktických cvičeních – ta se ale hodnotila zvlášť). Protože jsem spoluautorem gymnaziálních učebnic, Přehledu středoškolské chemie a v roce 1998 vydané příručky Chemie pro gymnázia v testových úlohách, měl jsem za 15 let gymnaziální výuky možnost si ozkoušet různé formy hodnocení studentů. Ústní zkoušení má problém v zajištění obtížnostně stejných otázek, spíše jsem hodnotil interakci při výuce a otázkách ad hoc při výkladu, dominantní při hodnocení byly výsledky testů, požadujících jednoznačnou odpověď, byť s předcházející analytickou úvahou a z příkladů (hodnotil jsem nejen výsledek, i postup výpočtu).

Sedm let jsem shodou okolností učil na arcibiskupském gymnáziu, mé testy byly dost tvrdé, náročné, nicméně maturanti z roku 2000, dominantně humanitně orientovaní, které jsem učil od sekundy, mne zvou teď po deseti letech na setkání, a myslím, že se řadím k jejich oblíbencům. Vámi zmíněný letošní příklad arcibiskupského znaku mě s ohledem na pár tamních kantorů až tak nepřekvapuje.

Potom jsem učil na gymnáziu Bernarda Bolzana při MFF UK v Troji, kde jsem testy používal. Nevím, jak bych hodnotil Klausův úkol z PORG, to vidím jako dost problematické.

Do jaké míry jsou tyto testy zárukou fixace trvalejších znalostí, si netroufnu odhadnout. Myslím, že v pedagogickém procesu je nejdůležitější, jak kantor auditorium zaujme, navíc v našem oboru pokusy a v laboratorních cvičeních. Obecně měl jsem dobré zkušenosti.

Domnívám se, že Scio testy zejména k přijímačkám jsou nejobjektivnější. Doc. RNDr. Bohuslav Strauch, CSc., Praha

Státní znak jako rohožka?

Ad LN 7. 5.: Do Německa odlétá košatý výběr

Zhlédl jsem fotografie kabiny našich hokejistů na MS – to opravdu nikomu nevadí, že náš státní znak je používán jako rohožka? Nebo jsem snad jediný, který to vnímá? Michal Šperger, sperger@volny.cz

Dopisy jsou redakčně kráceny. Své příspěvky posílejte do rubriky Názory na adresu LN, Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5 – Smíchov nebo e-mailem na adresu dopisy@lidovky.cz. Nezkrácené znění dopisů a další ohlasy čtěte na www.lidovky.cz/dopisy.

Názory na této straně nevyjadřují stanovisko redakce

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.