Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Dopravcům mají pomoci kraje

Česko

Kraje neochotně připouštějí možnost dotací pro autobusové dopravce, kteří tratí miliony na drahé naftě

PRAHA Hrozby podzimního zdražování jízdného čeští autobusoví přepravci zřejmě nakonec nesplní. Oto víc ale spoléhají na pomoc krajů, se kterými začali vyjednávat o mimořádných dotacích.

Autobusoví dopravci platí za litr nafty až o čtyři koruny více než před rokem, a už na začátku léta proto někteří z nich varovali před zdražováním. Po srpnovém mírném poklesu cen se ale zřejmě „spokojí“ jen s pomocí krajů.

„Dopady vysokých cen jsou dost drastické, za prvních sedm měsíců u nás rozdíl proti minulému roku činí téměř sedm milionů korun. Jednáme s krajem, zda by bylo možné uvolnit nějaké dotace, další schůzku máme příští týden. Vstřícnost z jejich strany je, ale není to jednoduché,“ potvrdil Josef Růčka, výkonný ředitel ČSAD Vsetín.

Samy kraje se nyní potýkají až se čtvrtinovým propadem daňových příjmů, možnost pomoci dopravcům přesto připouštějí.

„Jednání probíhají, ale je předčasné říkat, zda a v jaké míře dojde k sanaci ze strany kraje. Všichni hledáme rezervy a myslím, že jsme všichni na dně. Bavíme se nicméně o veřejné službě a nemůžeme házet veškerou odpovědnost jen na dopravce. Ale nechci, aby to vyznělo tak, že jistě zaplatíme. Jednání budou tvrdá,“ prohlásil jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Z jeho slov zároveň vyplývá, že případných milionů z krajského rozpočtu se firmy zřejmě dočkají až na konci roku, poté, co bude možné vypočítat letošní průměrné ceny pohonných hmot.

Situace se nicméně liší v jednotlivých krajích, například hejtman kraje Vysočina Jiří Běhounek dodatečné dotace rovnou odmítl. „Stejnou pozici jako autobusoví dopravci zaujaly i České dráhy. Kraje ale nemají žádné prostředky, aby vývoj cen v průběhu roku dorovnávaly. Nemyslím si, že bychom nějaké peníze poskytovali, a pokud vím, nebudeme ani zvyšovat příspěvek na příští rok,“ uvedl Běhounek.

Od zvyšování cen jízdného dopravce odrazuje především vysoká konkurence na dálkových linkách, ceny na krátké vzdálenosti už jsou zase většinou na maximu toho, co umožňuje cenový věstník ministerstva financí. „Nevím o tom, že by ke zdražování už někdo sáhl, a my se k tomu také nechystáme. Pokud by se ceny nafty udržely na úrovni ze začátku léta, bylo by skutečně třeba něco udělat. Ale naštěstí přece jen o něco klesly,“ uvedl Radislav Kusák, generální ředitel ČSAD Uherské Hradiště. Firmy ovšem zároveň dodávají, že skutečnou úlevu by přinesl jen propad ceny o několik korun, což je zatím v nedohlednu.

Ceny pohonných hmot v posledních týdnech pozvolna klesají díky nižším cenám ropy, které se dostaly z více než 80 dolarů za barel až k 70 dolarům. Zároveň došlo i k částečnému snížení nadprůměrných distribučních marží, které si čerpací stanice stanovily pro letní sezonu. Bezprostřední růst cen podle analytiků v tuto chvíli nehrozí.

„Tento týden se dočkáme stagnace nebo mírného poklesu. Ropa se v posledních týdnech pohybuje v pásmu mezi 87 a 70 dolary a podle našeho názoru by zde měla vydržet i nadále. Kdyby cena poklesla pod tuto hranici, je dost pravděpodobné, že by zasáhla OPEC. Stále je ale ve hře i hurikánová sezona, která sice zatím v Mexickém zálivu nenapáchala žádné větší škody, ale může ještě připravit nejedno překvapení,“ uvedl Petr Čermák, analytik společnosti Cyrrus.

Kvůli drahé naftě mají dopravci podle vlastních slov asi o korunu na kilometr vyšší náklady, než s jakými počítali. Nestačí jim proto dotace, které si na základě vlastních odhadů vyjednali minulý rok.

„Snažíme se především o vlastní úspory, naftu kupujeme v Rakousku přímo z rafinerie. Další věcí je sledování spotřeby a motivace řidičů k úsporám skrze poměrně významné prémie nebo sankce. S cenou nafty úměrně stoupá i zájem zlodějů, stav nádrže tedy sledujeme na dálku,“ shrnul Vladimír Warisch, ředitel ČSAD Sttrans.

***

ZDRAŽÍ JÍZDNÉ? * Dopravci začali o podzimním zdražení jízdného mluvit už v květnu kvůli drahé naftě. Ta v průběhu června a července stála až 31,50 koruny za litr, nyní však její cena klesla o korunu níže. * Pokud ke zvýšení ceny jízdného přistoupí několik dopravců, hrozí vlna zdražování o 5 až 10 procent. Firmy ale nyní raději chtějí získat mimořádné dotace od krajů. * Zdražování je pravděpodobnější na začátku příštího roku po uzavření nových smluv dopravců s kraji.

Autor: