Čtvrtek 16. září 2021, svátek má Ludmila
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Dopravní kampaň? Vyhozené peníze

Česko

  18:52
PRAHA - Krev na předním skle, rozlámaná těla. Měla to být dopravní kampaň, která na řidiče „zaútočí“ svou brutalitou. Jenže záměr spotů Nemyslíš, zaplatíš! nevyšel. Právě proto, že jsou příliš brutální.

Kampaň ministerstva dopravy Nemyslíš-zaplatíš stála 150 milionů korun foto: Repro LN

Ministerstvo dopravy si přitom může za cenzuru svých klipů samo. Tvrdí to alespoň Katarína Vaculíková, členka Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).

„Měli si to předjednat dopředu nebo měli natočit pilotní klip, na kterém by zjistili, co si mohou dovolit. Je to škoda, ta kampaň stála mnoho peněz,“ myslí si Vaculíková. Jak LN upozornily v pátek, televize Nova a Prima překrývají finální krvavé scény nových dopravních spotů černým rámečkem. Podle odborníků na reklamu tak kampaň za 150 milionů přichází o svou jedinečnost.

Televize klipy cenzurují v obavě z pokuty od RRTV, která může dosáhnout až deseti milionů korun. Samotná rada se netají tím, že by jim pokutu udělila.

„Televize jsme upozornili, že by z klipů mohly mít problémy. Neprošlo by jim to,“ přiznává Vaculíková. 

Ministerstvo tvrdí, že nic nepodcenilo. „Jednali jsme s radou dopředu a ona nám řekla, že nám nemůže dát dobrozdání,“ říká mluvčí úřadu Karel Hanzelka. Podle Kataríny Vaculíkové ale přišlo ministerstvo na konzultaci pozdě. „Přišli už s natočenými klipy, nám to jen promítli. Bylo to už hotové.“

Na veřejný zájem se nehraje
Ministerstvo se podle Hanzelky řídilo situací v Evropě. „My jsme měli srovnání s Evropou, kde jsou dopravní klipy možná ještě drastičtější a v televizi normálně běží. A u nás se to řeší. Je to škoda,“ povzdychl si mluvčí resortu. „My ty spoty děláme ve veřejném zájmu, jde nám o snižování počtu nehod a mrtvých. Zahraniční zkušenosti ukazují, že to má smysl. Tyto kampaně opravdu vedly k větší bezpečnosti na silnicích. Velice nás tedy mrzí, co se nyní děje,“ zdůraznil.

Na veřejný zájem se ale v televizní etice nehraje. „My nemáme za úkol snižovat počty nehod. To není naše věc,“ vzkázal jasně ministerstvu dopravy další z radních Petr Pospíchal. Zmíněné televizní spoty ale jedna rada přece jen odsouhlasila. Agentura Euro RSCG, která klipy vytvořila, je předložila Radě pro reklamu, která na nich neshledala žádný problém. „Její vyjádření bylo zcela jasné. Rada pro reklamu klipy neshledala nijak závadnými.

Rady pro rozhlasové a televizní vysílání jsme se ptát nemohli. Nic by nám k tomu neřekla,“ vysvětluje Eda Kauba z Euro RSCG. Agentura se chce ještě pokusit televize oblomit a hodlá s nimi o zrušení cenzury jednat. 


Autor:

Nesmysly o inflaci v Česku. Znovu bude nízká, uvidíte, tvrdí ekonom Michl

Premium ČSÚ zveřejnil, že inflace je nejvyšší od roku 2008, 4,1 %. Hned v pátek jsem k tomu vydal v MF DNES článek „Nebojte se...

Chci přidat 20 tisíc. Generaci Z kuráž nechybí, s trpělivostí už je to horší

Premium Sedmatřicetiletý Libor vede pobočku banky v krajském městě. Za poslední měsíce přijal několik mladých lidí, dvacátníků...

Hladovění je to nejlepší, co pro sebe lidé mohou udělat, říká neurolog

Jde o největší problém současné medicíny, a to bez ohledu na covid-19 - Alzheimerova nemoc, nejčastější typ demence....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat