Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Dopravní kampaně stojí miliony. Mladí a opilí řidiči stále unikají

Česko

  12:31
PRAHA - Stát selhává v boji proti alkoholu za volantem. Kampaň Domluvme se, která se snaží přesvědčit mladé řidiče, aby za volantem nepili, má na svou cílovou skupinu velmi malý dopad.

„Mladí lidé vše odkývají, ale jejich chování se ve výsledku vůbec nezmění,“ říká Miovský, který na zhodnocení projektu dohlížel. foto: Shutterstock

Stát vynakládá miliony ze svého rozpočtu na dopravní kampaně, i když z jejich vyhodnocení tuší, že dopad na cílovou skupinu je mizivý.

Na tento fakt upozornila preventivní kampaň ministerstva dopravy Domluvme se. Respektive vyhodnocení jejího loňského ročníku. Z něho vyplývá, že ačkoli jsou si mladí řidiči, na které je kampaň zacílena, vědomi nebezpečí alkoholu za volantem, tak stejně jezdí opilí. Počet těchto lidí navíc rok od roku roste. Zatímco v roce 2007 přiznalo v rámci vyhodnocení kampaně jízdu v opilosti zhruba sedmnáct procent oslovených lidí, o rok později jich bylo o deset procent více – téměř 28 procent. Narůstá i počet lidí, kteří jsou ochotni přisednout k opilému šoférovi.

Malý dopad kampaně na mladé lidi přiznává i Michal Miovský, který na zhodnocení zmíněného projektu dohlížel. "Ten dopad na mladé řidiče je opravdu malý. Ti lidé sice kampaň znají, líbí se jim její vzhled. Uvědomují si i všechny hrozby alkoholu za volantem. Na místě vše odkývají, ale jejich chování se ve výsledku vůbec nezmění. V rozhovorech nám stejně říkají, že jsou ochotni jet opilí nebo si k opilému šoférovi přisednout." říká Miovský.

Podle něj by se proto měla kampaň Domluvme se změnit. Mělo by přibýt interaktivních prvků, které by mladé lidi připoutaly a více zaujaly. Hodnotitelé navíc organizátorům doporučují, aby do projektu přizvali více hudebních skupin. A to z prostého důvodu. Na koncertech skupin Chinaski a Divokej Bill, kde promotéři kampaně působí, je totiž stále stejné složení publika. "Navrhovali bychom zapojit i další umělecké skupiny a zaměřit se také více na taneční scénu, kde je vyšší koncentrace mladších posluchačů," píše se v hodnotícím dokumentu. Ministerstvo dopravy svůj projekt hájí.

Domluvme se

Kampaň Domluvme se se snaží bojovat proti tomu, aby mladí lidé jezdili z koncertů a nejrůznějších zábav pod vlivem alkoholu. Na koncertech hudebních skupin se jim snaží vštěpovat jednoduchou poučku: Před cestou za zábavou je třeba se domluvit, kdo nebude pít a bude tak řídit nazpátek. Z vyhodnocení loňského ročníku kampaně vyplývá, že ačkoli řidiči o kampani vědí a hrozby alkoholu za volantem si uvědomují, stejně řídí opilí. Zatímco v roce 2007 přiznalo v rámci vyhodnocení kampaně jízdu v opilosti zhruba sedmnáct procent oslovených lidí, o rok později jich bylo téměř 28 procent.


"Nikdy nemůžeme postihnout všechny mladé řidiče. Navíc není tu jen Domluvme se, ale řada jiných souběžných kampaní, které na mladé cílí. Myslíme si, že jakýkoli projekt, který aspoň trochu vylepší bezpečnost na silnicích, je potřeba. A statistiky nám dávají za pravdu. Situace nehodovosti se zlepšuje," obhajuje kampaň mluvčí resortu Karel Hanzelka.

Kampaně podobného ražení obhajují i dopravní experti. Například Jaroslav Hořín z výsledků hodnocení čte především fakt, že určitá skupina řidičů je zkrátka nepoučitelná a jakoukoli kampaní nezasažitelná. "Kampaně jako Domluvme se smysl mají. Jen by měly být doplněny odpovídající represí. Řidiči, které nepřesvědčí a nevychová kampaň, by měli být přísně trestáni policií," vysvětluje Hořín.

Hodnotitelé ale kampaň jen nekritizovali. Všimli si například toho, že účastníci koncertů projekt Domluvme se znají a většině z nich se líbí grafická podoba letáků. Většina z oslovených si navíc myslí, že projekt má smysl a je efektivní. Drtivá většina respondentů také chválila vzhled a ochotu hostesek.

Kampaň Domluvme se funguje už třetím rokem. Je zaměřena výhradně na mladé lidi. Organizátoři projektu se je snaží oslovovat na koncertech rockových kapel. Mladému publiku se pokouší vštípit zásadní poučku – když už jet do hospody autem, je potřeba se domluvit, kdo nebude pít a nazpátek všechny ostatní odveze.
Hodnocením prošly oba uplynulé ročníky 2007 a 2008. Sdružení SCAN, které hodnocení provádělo, se zaměřilo na práci hostesek, smysl projektu a jeho dopady. Ten zkoumalo při osobních rozhovorech s poměrně malou skupinou respondentů – každý rok šlo vždy zhruba o osmdesát lidí.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...