Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Dráhy možná ztratí monopol

Česko

Hospodaření železnic - Politici uvažují, že pozvou další dopravce

BRNO České dráhy mohou ztratit pozici téměř monopolního železničního dopravce na jihu Moravy. Jejich požadavky na krytí ztrát osobní dopravy popudily část politiků a ti otevřeně či neoficiálně potvrzují, že urychlí otevření trhu dalším zájemcům. V úvahu připadají i dopravci ze sousedních států.

„Do voleb žádné rozhodnutí nepadne,“ zdůrazňuje krajský radní Jaroslav Pospíšil (ODS), který je zodpovědný za dopravu. Znamená to, že změna nenastane ani příští rok, protože jízdní řády se mění vždy v prosinci a zásadní reformu není možné uskutečnit tak rychle.

„Je pravda, že požadavky Českých drah stouply z letošní půl miliardy korun asi na 900 milionů korun s tím, že teprve oddělení nákladní dopravy naplno ukázalo, jak ztrátová osobní doprava je. Je otázkou, zda by jiný dopravce byl tak výrazně levnější,“ dodává Pospíšil. Sociálnědemokratický předák Michal Hašek je ráznější. „Vůbec bych se takovému řešení nebránil. Dělat na provoz tratí výběrová řízení a smlouvu uzavřít s těmi nejvýhodnějšími, ať už budou soukromí, či třeba z ciziny. Ukáže se ale, jak odvážná bude nová koalice,“ míní Hašek. Za pokus by podobná metoda stála i podle krajské předsedkyně zelených Zuzany Benešové. „Ale jsem skeptik, protože mám před očima situaci v Anglii, kde plná liberalizace železničního trhu kvalitě nepomohla a dlouho se z ní dostávali,“ připomíná. Podle ní ale není správný ani monopol drah.

Samy dráhy přitom již nyní potvrdily, že pokud by místo přímého uzavírání smluv kraj zvolil metodu výběrových řízení, přihlásí se. „Je naším cílem fungovat na krajské úrovni a hodláme uspět,“ tvrdí mluvčí drah Ondřej Kubala.

Podobně už funguje doprava v Karlovarském kraji. Tam nyní podle Jany Pavlíkové z kanceláře hejtmana odjezdí přibližně třetinu dotovaných jízd vlaky soukromé společnosti Viamont. Soukromí dopravci jezdí i na několika dalších tratích v republice, například na trati údolím Desné na Šumpersku, která patří tamním obcím. Naopak Liberecký kraj, který se pokusil před dvěma lety vyhlásit výběrové řízení na dopravu do Jizerských hor a Krkonoš, nakonec tendr zrušil kvůli vysokým nabízeným cenám. Kromě Českých drah se tehdy přihlásily tři soukromé firmy.

Zástupci železničního dopravce Viamont přitom nevylučují, že by mohli mít o další tratě zájem. „Je to ale složitá otázka, záviselo by na konkrétních podmínkách či rozsahu,“ soudí František Kozel, který je ve firmě za vlaky zodpovědný. „Závisí na počtu spojů, ale třeba i na termínu, na který bude smlouva uzavřená, aby se vyplatilo například pořídit vozový park a budovat zázemí,“ dodává. Zástupci Železniční společnosti Slovenské republiky se včera k dotazu, zda by vyloučili vjezd na moravské koleje, nevyjádřili. Měli by přitom výhodu právě ve vybudovaném zázemí.

Jižní Morava má vyhrocené postavení vůči drahám od loňského roku, kdy jako jeden z posledních regionů odmítala podepsat smlouvu s drahami kvůli vysoké ceně. Tehdy hejtman Stanislav Juránek (KDU-ČSL) žádal podrobný rozbor ztrát z dopravy. „Chceme znát, kolik doplácíme na jízdenku na každém spoji,“ prohlásil Juránek poté, co dostal dopis, v němž železničáři oznamovali, že zvažují zastavení provozu na šesti tratích. Připomněl, že vlivem integrované dopravy železnicím v okolí Brna výrazně přibývá cestujících, což v jiných regionech není pravidlem.

***

Mám před očima situaci v Anglii, kde liberalizace železničního trhu kvalitě nepomohla

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: