Pátek 1. listopadu 2024, svátek má Felix
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Dráhy nevědí, kam s tunelem

Česko

  15:31
BRNO - Železničáři vlastní v Brně část unikátního tunelu a marně se ji snaží někam umístit. Nové místo pro kamenný portál tunelu z Obřan hledají už více než deset let. Zodpovědné instituce si problém přehazují jako horký brambor.

Empírový tunel u Brna. foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Opětovnou instalaci jedinečného portálu si vymohli památkáři při jeho rozebírání v roce 1995: nepadlo však rozhodnutí, kdy se tak má stát. Je proto stále rozebraný na díly a složený na „blíže neurčeném“ místě.

„Opětovné vztyčení si beze sporu zaslouží, je to jeden z mála tunelů pamatujících nejstarší období železnice u nás, navíc architektonicky cenný důkaz uplatnění empíru v dopravě,“ připomíná historik architektury Karel Kuča. Portál musel své místo v čele tunelu v Brně-Obřanech opustit na začátku devadesátých let při rekonstrukci železničního koridoru.

Stavba, kterou Italové postavili v letech 1843-1849, sice po parních vlacích přijala i modernější soupravy, ale už se do ní nevešlo elektrické vedení. Souhlas památkářů s jejím odstraněním měl jasnou podmínku: portál musí znovu vyrůst na jiném místě.

České dráhy i státní podnik Správa železniční dopravní cesty, který vznikl až po rozebrání čela tunelu, se nyní ke kamenům příliš nemají. „Nový správce podle nám dostupných informací určen nebyl,“ sdělily obě organizace ve společném stanovisku.

V roce 1999 totiž železničáři žádali brněnský magistrát, aby určil nového správce mnoha tun kamenných bloků. Magistrát ale portál nikdy nepřevzal ani nikomu nepřevedl. Platí tehdejší konstatování magistrátních památkářů: Vlastníkem portálu jsou nadále dráhy.

Největším problémem jsou právě náklady na znovupostavení portálu. Ty lze těžko odhadnout. „Záleželo by na místě, kam by musely být kameny pro novou výstavbu portálu přepraveny, jakým způsobem by to bylo vzhledem k terénu proveditelné a na zhotoviteli nového sestavení portálu,“ popsal Jiří Šťastný ze Správy železniční dopravní cesty.

Hrubě cenu odhaduje na statisíce korun. Původní myšlenku umístit portál na jinou trať, aby tvořil čelo některého jiného tunelu, však zavrhuje. Podle Šťastného neodpovídá současným požadavkům. Když dělníci portál rozebírali, padala řada návrhů. Někteří ho chtěli vztyčit jako samostatně stojící monument v areálu brněnské Vaňkovky, jiní zase doplnit kruhový oblouk hodinami a vytvořit z něj dominantu v centru Brna.

„Dnes by možná bylo zajímavé uvažovat o umístění portálu do Jižního centra,“ říká Eva Staňková, která se tehdy jednání účastnila za brněnský magistrát. Brněnští památkáři však zatím žádný podobný návrh nedostali.

Mluvčí Českých drah Ondřej Kubala potvrdil, že rozebrané díly jsou očíslované a portál je kompletní. Je otázka, zda ho ale nečeká osud druhé brněnské podobně rozebrané památky, k níž se pojil slib ji znovu postavit: gotické Královské kaple. Ta už na své znovupostavení čeká bez jednoho roku sto let.

Stop protékání s Pampers Premium Care. Jak je hodnotíme?
Stop protékání s Pampers Premium Care. Jak je hodnotíme?

Naše čtyři redaktorky se svými dětmi v minulých týdnech otestovaly novinku - plenky Pampers Premium Care s jedinečnou zadní kapsou Stop and...