Čtvrtek 26. května 2022, svátek má Filip
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Dráhy pořádají výprodej. Nabízí nádraží

Česko

České dráhy kvůli modernizaci tratí opustily desítky nádražních budov. Ty nyní hodlají představit zájemcům na svém webu

PRAHA Jste fanoušci železnice, nevadí vám hluk lokomotiv ani fakt, že vám pod okny na nástupišti budou postávat desítky cizích lidí? Pak bedlivě sledujte internetové stránky Českých drah, kde začíná výprodej českých a moravských nádraží. Nemovitosti na prodej jsou na webu dopravce zhruba týden a už v první várce je i několik staničních objektů. Jedním z nich je rozlehlé nádraží Ústí nad Labem-sever. Kdysi frekventovaná stanice je ukázkovým příkladem nepotřebné výpravní budovy.

Trať Ústí nad Labem – Děčín, na které severní nádraží leží, je totiž řízena dálkově z ústeckého hlavního nádraží, a na mezilehlých stanicích tak nejsou potřeba výpravčí. Nadbytečné jsou i pokladní, protože cestující si kupují jízdenky přímo ve vlaku. Předimenzovaná budova, stavěná pro podmínky železnice na přelomu devatenáctého a dvacátého století, tak nemá využití a zeje prázdnotou. České dráhy ji nabízejí zájemcům pro administrativní účely. Cenu objektu ještě nestanovily. Takových osiřelých stanic je v Česku čím dál více. Jejich počet roste úměrně podle toho, jak pokračuje modernizace tratí a postupné zavádění takzvaného dálkového řízení provozu. To zhruba před rokem dráhy spustily i na trati z Českých Budějovic do Českých Velenic a hned trojice mezilehlých stanic ztratila využití. Nádraží v Borovanech, Nové Vsi a Jílovicích chtějí nyní dráhy prodat. Postup bude trochu jiný než u ústeckého severního nádraží. Například ve stanici v Borovanech je totiž několik obývaných bytů. V tom případě dávají dráhy nájemníkům předkupní právo. „České dráhy se snaží prodat veškerý zbytný majetek ve svém vlastnictví. Mezi kupující patří i nájemníci bytových domů, kteří mají přednostní právo na koupi nemovitosti, ve které mají pronajatý byt,“ vysvětluje mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Odhadní cena domu bude ale v tomto případě pravděpodobně převyšovat možnosti nájemníků. Město o budovu nemá zájem a doufá, že se podaří najít kupce, který nyní omšelé nádraží opraví.

Otázka však je, zda bude někdo o nádražní budovy v malém městě stát. Starosta Borovan Stanislav Malík je skeptický. „Pro tu budovu upřímně nevidím žádné další využití. Snad jedině že by tu vznikla nějaká hospoda. Ta je ale hned naproti. My tu budovu koupit nechceme, protože máme svých starostí dost. Snad jedině v krajní nouzi, kdyby nám ji dráhy nabídly za symbolickou korunu,“ říká starosta jihočeského města.

Svoje nepotřebné stavby však nerozprodávají jen České dráhy, nabídky nemovitostí hodlá na svém webu zveřejňovat i Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC). V její nabídce je například zdevastovaná nádražní budova v severočeském Duchcově. Z rozlehlého objektu u zrušené tratě zbyly už jen obvodové zdi. Navíc se jedná o památkově chráněnou stavbu, takže je prakticky neprodejná. „To nádraží jsme městu nabízeli i za korunu, ale Duchcov nás odmítl s tím, že bychom mu museli dát ještě několik stovek milionů na opravu,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Ve své nabídce má železniční správa zhruba 16 objektů. Většinou jde o opuštěná hradla či drážní domky.

Autor:

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...